پرزیدنت بارزانی: هیچ نیرویی نمی‌تواند هویت واقعی کرکوک را تغییر دهد

"ما مقاومت کردیم و پیروز شدیم"
پرزیدنت مسعود بارزانی
پرزیدنت مسعود بارزانی

اربیل (کوردستان٢٤) – پرزیدنت بارزانی، تاکید کردند که هیچ نیرویی در جهان نمی‌تواند هویت واقعی کرکوک را تغییر دهد.

پرزیدنت مسعود بارزانی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی، به بررسی عوامل بروز اختلافات مذهبی پس از سقوط رژیم عراق در سال ٢٠٠٣ پرداختند و اظهار داشتند:" نیروهای عراقی به جای اینکه از فرصت پیش آمده برای ساختن یک عراق فدرال متحد استفاده کنند، در صدد انتقامجویی برآمدند".

همچنین تاکید کردند که نیروهای عراقی به جای تلاش برای ایجاد آشتی ملی و بنیان گذاشتن حکومت و بهره‌گیری از فرصت جدید برای ساختن عراقی جدید و فدرال و دموکرات، دست به انتقامجویی و پاکسازی هویتی زدند "و در واقع اوضاع بسیار فاجعه‌بار بود".

ایشان در پاسخ به سئوالی درباره ماندن اقلیم کوردستان در چارچوب عراق، خاطرنشان کرد:"ما هرگز از سیاستی حمایت نکردیم که احزاب شیعه در حکمرانی عراق پیاده کردند، حتی احزاب سنی نیز چنین سیاستی را در پیش گرفتند و مسئولیت آن دوره بر عهده هر دو بلوک است، هر دو دست به پاکسازی قومی زده‌اند، اما چون قدرت در دست نیروهای شیعه بود، مسئولیت بیشتر بر عهده آنان است، مطمئنا در پیش گرفتن سیاست انتقامجویی و به حاشیه راندن و روش‌هایی از آنگونه فضای مناسبی برای تروریست‌ها و سازمان القاعده فراهم ساخت و توانستند به عراق نفوذ کنند و در مناطق سنی‌نشین مستقر شوند".

پرزیدنت بارزانی درباره برگزاری همه‌پرسی سال ٢٠١٧ برای استقلال کوردستان، در پاسخ به مصاحبه‌گر بی بی سی، به مقاومت نیروی پیشمرگ در حوادث ١٦ اکتبر اشاره و تاکید کردند که "اگر خیانت یک طرف معین در میان نبود هرگز کرکوک سقوط نمی‌کرد".

آقای بارازانی، می‌افزایند:" این در حالی است که هیچ نیرویی در جهان نمی‌تواند هویت واقعی کرکوک را تغییر دهد".

و نیز تصریح کرده‌اند که جنگ اراده در وقوع بوده و "همه طرف‌ها قصد درهم شکستن اراده ما را داشتند و این خود دلیل مقاومت ما شد، اگرچه علیه ما تلاش‌های بسیاری شد، اما ما مقاومت کردیم و پیروز شدیم و آن یورش را متوقف کردیم که در اکتبر ٢٠١٧ علیه ما انجام شد و اوضاع کرکوک موقتی خواهد بود".

پرزیدنت بارزانی حق تعیین سرنوشت یا دست‌کم بیان آن را حق طبیعی هر ملت روی زمین دانسته‌ و افزودند:" حقی که به ما روا نمی‌دیدند و نفرت و کینه‌ای آشکار علیه ما وجود داشت، آن نفرت و کینه تشدید یافت و تبدیل به حرکتی برای درهم شکستن اراده ملت کورد شد، به همین دلیل ما هم موضعی در پیش گرفتیم که هرگز از آن پیشمان نخواهیم شد".

ب.ن