بیانیه مسرور بارزانی درباره توافق اخیر اربیل و بغداد

"مبنای یک دوره جدید همکاری بین اربیل و بغداد خواهد بود"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، درباره توافق دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان، بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن بیانیه نخست وزیر اقلیم کوردستان:

امروز با نخست وزیر فدرال، جناب محمد شیاع السودانی، برای ازسرگیری صادرات نفت، توافقی امضا کردیم که مبنای یک دوره جدید همکاری قوی و مستمر بین اربیل و بغداد خواهد بود.

در نشست بغداد، به خاطر رهبری کردن و نقش نخست وزیر در تجدید همکاری فی‌مابین از ایشان قدردانی کردم. این توافق به نفع تمامی کشور از جمله اقلیم کوردستان خواهد بود. هر دو طرف توافق نظر داریم که اکنون دارای چارچوبی برای پیش‌نویس قانون بودجه فدرالی هستیم و می‌توان در آینده‌ای نزدیک مذاکرات را درباره قانون جدید نفت و گاز فدرال آغاز کرد.

مشکلات و موانع اخیر پیش روی صادرات نفت اقلیم کوردستان تمام کشور را متضرر کرد، اما این توافق کسب درآمد بیشتر را موجب می‌شود. موضع ما همیشه عبارت بوده است از تلاش برای رسیدن به توافق با عراق در چارچوب قانون اساسی و احترام گذاشتن به حقوقمان، بی‌شک نقش برجسته و با اهمیت نخست وزیر فدرال، قدرت خاصی به این توافق می‌بخشد.

از امروز روابط ما با بغداد محکم‌تر می‌شود و می‌توانیم دوره‌ای جدید از اعتماد و همکاری را آغاز کنیم. همانطور که جناب نخست وزیر فدرال اعلام کرد، اکنون باید بر توسعه فرصت‌های همکاری و هماهنگی بین بغداد و اربیل تاکید کنیم، به طوری که به نفع همه مردم عراق باشد.

از جناب پرزیدنت مسعود بارزانی به خاطر ایفای نقش مهم و حمایت مستمر سپاسگذارم. همچنین از رئیس اقلیم کوردستان، جناب نچیروان بارزانی به خاطر حمایت‌هایش قدردانی می‌کنم. از زحمات هیات‌های فنی دو طرف در چند هفته گذشته نیز تقدیر به عمل می‌آورم که تلاش‌های فشرده‌ای برای به نتیجه رساندن مذاکرات کردند و امیدوارم به نفع مردم کوردستان و همه مردم عراق باشد.

مسرور بارزانی

نخست وزیر اقلیم کوردستان

٤ آوریل ٢٠٢٣

 

ب.ن