نخست‌وزیر ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه اربیل و بغداد هر چه زودتر اجرایی شود

توافق جدید اقلیم کوردستان و دولت فدرال باید به زمینه‌ای برای تصویب بودجه و تهیه‌ی پیش‌نویس قانون نفت و گاز تبدیل شود
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)– هیئت دولت اقلیم کوردستان روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲،  به ریاست مسرور بارزانی تشکیل جلسه داد.

در بیانیه‌ی دولت اقلیم کوردستان در مورد نشست امروز هیئت دولت آمده است که نخست‌وزیر در بخش اول این نشست به نتایج سفر هیئت عالی‌رتبه‌ی دولت اقلیم کوردستان به بغداد و امضای توافق‌نامه‌ی دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال در مورد تداوم صادرات نفت اقلیم کوردستان پرداخت.

نخست‌وزیر گفت که این توافق یک دستاورد مهم و گام دیگری برای بهبود روابط بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال است و از محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق فدرال به خاطر تلاش‌هایش برای حل‌وفصل مسائل بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال تقدیر کرد.

نخست‌وزیر همچنین به هیئت مذاکره‌کننده‌ی دولت اقلیم کوردستان برای دستیابی به این توافق که بدون تضییع جزئی‌ترین حقوق اساسی مردم اقلیم کوردستان به‌دست آمد، تبریک گفت.

نخست‌وزیر گفت: پس‌ازآنکه مقامات دولت فدرال در سال‌های اخیر حقوق و امتیازات مالی اقلیم کوردستان را قطع کردند، اقلیم کوردستان مجبور به صادرات نفت شد و راهکارها و مراحل این صادرات قانونی، بر طبق قانون اساسی و در چارچوب حقوق اساسی مردم کوردستان بود.

مسرور بارزانی ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه هر چه زودتر اجرایی شود و به زمینه‌ی خوبی برای اجرای قانون بودجه و تهیه‌ی لایحه‌ی قانون نفت و گاز فدرال تبدیل شود.

بر اساس بیانیه‌ی دولت اقلیم کوردستان، در بخش دوم این نشست، والا فرید، وزیر امور پارلمان و سامان برزنجی، وزیر بهداشت، خلاصه‌ای از هدف، ساختار و ویژگی‌های لایحه (وزارت بهداشت اقلیم کوردستان) را ارائه کردند.

هدف از این لایحه ارتقای سطح خدمات بهداشتی، اصلاح نظام سلامت به نفع شهروندان، تنظیم رویه‌های کاری در بخش‌های دولتی و خصوصی و رعایت حقوق بیماران است.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که پس از ارائه‌ی نظرات متعدد در مورد این لایحه، مقرر شد پس  بررسی و با عنایت به انتقادات و پیشنهادات، در جلسه آتی هیئت وزیران به تصویب برسد.

گرانی کالاهای اساسی مردم در بازار باوجود کاهش ارزش دلار در برابر دینار عراق و نحوه‌ی نظارت و کنترل گرانی در بازار، بخش پایانی این نشست را به خود اختصاص داده بود.

ریبر احمد وزیر کشور و امید صباح مدیر هیئت دولت و وزرای مربوطه، در این راستا اطلاعات توضیحات و توصیه‌های لازم را برای کنترل بازار و قیمت کالاها و کاهش بار معیشت شهروندان ارائه کردند.

/ا.م