مسرور بارزانی: قطع‌نامه‌ی ۶۸۸ زمینه‌ی حکومت مردم کوردستان بر خودشان را فراهم کرد

سازمان ملل در چنین روزی قطع‌نامه‌ی حمایت از مردم کوردستان در برابر حملات صدام حسین را در سال ۱۹۹۱ صادر کرد
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)– مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، می‌گوید که قطعنامه‌ی ۶۸۸ شورای امنیت سازمان ملل اجازه داد کمک‌های بشردوستانه به مردم ما به مردم ما برسد.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این کشور در توئیتی نوشت: قطعنامه‌ی ۶۸۸ شورای امنیت سازمان ملل اجازه داده است که کمک‌های بشردوستانه به مردم ما برسد که در کوهستان گرفتار بودند.

نخست‌وزیر اقلیم کوردستان در ادامه‌ی این توئیت نوشت: "قطعنامه‌ی ۶۸۸ راه را برای ما هموار کرد تا مردم خود را به شیوه خودمان اداره کنیم".

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ٥ آوریل ۱۹۹۱ قطعنامه‌ی تاریخی ۶۸۸ را برای محافظت از کردها در برابر حملات و تهدیدهای رژیم عراق به رهبری صدام حسین تصویب کرد.

این شورا در نشست ۲۹۸۲ خود قطعنامه ۶۸۸ را تصویب کرد و تنها سه کشور زیمبابوه، کوبا و یمن با آن مخالفت کردند و چین و هند رأی به آن رأی ممتنع دادند.

این تصمیم نه تنها کوردها را در مقابل تهدیدات صدام در عراق مصون داشت، بلکه یک خط جدایی بین کوردستان و سایر مناطق عراق ایجاد کرد که به خط (۳۶) معروف است. در پی آن کوردها تا حدی از خطر حملات صدام رهایی یافتند و سپس سیطره‌ی دولت عراق بر مناطق کوردی پایان یافت.

این تصمیم اقلیم کوردستان را وارد مرحله‌ی جدیدی کرد به‌طوری که توانست در سه استان اربیل، سلیمانیه و دهوک را به‌عنوان یک منطقه‌ی سیاسی و اداری جدا از حکومت صدام تشکیل دهد و تحت نظارت آمریکا و جامعه‌ی جهانی قرار گیرد.

/ا.م