وزیر حمل‌ونقل اقلیم کوردستان: ممنوعیت حریم هوایی ترکیه برای پرواز هواپیماهای از فرودگاه سلیمانیه بعد امنیتی دارد

ترکیه حریم هوایی خود را بر همه‌ی پروازهای فرودگاه سلیمانیه بسته است
آنو جوهر، وزیر حمل و نقل اقلیم کوردستان
آنو جوهر، وزیر حمل و نقل اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)– وزیر حمل‌ونقل اقلیم کوردستان اعلام کرده است که ترکیه به صورت مکتوب در مورد توقف پروازهای فرودگاه بین‌المللی سلیمانی به ما اطلاعی نداده است، اما به گفته دولت ترکیه این موضوع جنبه امنیتی و نظامی دارد.

آنو جوهر وزیر حمل‌ونقل اقلیم کوردستان روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲،  در گفتگو با برنامه‌ی اتاق خبر ساعت ۸ کوردستان ۲۴، تصمیم به تعلیق درآوردن پروازهای فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه زیان فراوان اقتصادی برای مردم سلیمانیه و اقلیم کوردستان در پی خواهد داشت.

وزیر حمل‌ونقل اقلیم کوردستان گفت: از مدیریت فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه پیگیری کرده‌اند و به آنها گفته شده که در مدیریت مدنی هیچ قصوری وجود ندارد و طبق قانون آنان در امور امنیتی فرودگاه هیچ دخالتی ندارند و بخش امنیت فرودگاه بر عهده‌ی نیروهای وزات داخله و آسایش است..

انو جوهر همچنین توضیح داد که موضوع بسته شدن حریم هوایی ترکیه به روی پروازها بر درآمدهای گمرکی و آژانس‌های مسافرتی، گذرگاه‌های مرزی و اقامتگاه تأثیر می‌گذارد و مدیریت فرودگاه برای حل این مشکل با طرف ترکیه‌ای و سازمان هواپیمایی عراق در ارتباط است.

وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات اقلیم کوردستان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که پس از پایان عید پاک به بغداد سفر کرده و با وزیر حمل‌ونقل و سازمان هوانوردی در این مورد عراق گفتگو خواهند کرد.

آنو جوهر در خصوص تأثیر تعلیق پروازها به سایر فرودگاه‌ها گفت: پروازها به فرودگاه بین‌المللی اربیل به‌طور عادی و به‌موقع انجام می‌شود، اما مراجعت مسافران فرودگاه سلیمان به فرودگاه اربیل، بر افزایش تعداد گردشگران تأثیرگذار خواهد بود.

وزیر حمل نقل گفت: تصمیم برای تعلیق پروازها ربطی به شرکت‌ها ندارد و آنها به‌طور معمول به فرودگاه‌های اقلیم کوردستان و عراق پرواز دارند، اما سازمان هواپیمایی ترکیه تصمیم گرفته است حریم هوایی خود را به روی پروازهای فرودگاه سلیمانی ببندد و این تصمیم دارای ابعاد امنیتی و نظامی است.

ترکیه از روز پنجشنبه ۱۷ فروردین حریم هوایی خود را بر همه‌ی پروازهای فرودگاه سلیمانیه بسته است.

/ا.م