مسمومیت دانش‌آموزان ۶ آموزشگاه دخترانه در سقز به ابراز اعتراض مردم این شهر منجر شد

معترضان ایرانی این مسمومیت‌ها را "حملات شیمیایی به دانش‌آموزان" می‌نامند
عکس دانش‌آموز مسموم شده‌ی سقزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
عکس دانش‌آموز مسموم شده‌ی سقزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

اربیل(کوردستان۲۴)- در نتیجه‌ی مسمومیت شیمیایی در مدارس مختلف در شهرهای سقز، سنندج، دیواندره و ارومیه، شمار زیادی از دانش‌آموزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند که حال شماری از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

در ادامه‌ی مسمومیت‌های شیمایی دانش‌آموزان دختر در مدارس اریان، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲، گزارش کرد که "دست‌کم ۶ مدرسه‌ی دخترانه چمران، معراج، طالقانی، سمیه، بنت‌الهدی صدر و استقلال در شهر سقز هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند."

معترضان  و مخالفان جمهوری اسلامی این نوع مسمومیت دانش آموزان دختر را که اخیر تشدید شده است، "حملات شیمایی به مدارس" می‌نامند

به گزارش هه‌نگاو،" در پی این حمله، دست‌کم ۸۵ دانش‌آموز اهل سقز به بیمارستان‌های این شهر منتقل شدند که وضعیت سلامت بیش از ۲۰ نفر از آنها نگران‌کننده گزارش شده است."

 همزمان، دانش‌آموزان دبیرستان شبانه‌روزی عصمت بخش زرینه‌ی شهرستان دیواندره نیز، دچار مسمومیت  شدید شده به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

 در مدارس دخترانه بهمنی و جماران شهر سنندج و هنرستان پسرانه‌ی مطهری ارومیه گزارش شده که براثر استنشاق گازهای سمی شماری از دانش‌آموزان مسموم شدند.

همزمان، مردم سقز به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند. در مقابل نیز، نیروهای حکومتی به سمت معترضان در محله "شهناز" این شهر تیراندازی کرده و شماری از معترضان را بازداشت کردند.

 در اعتراض به این حملات گسترده دانش‌آموزان سقزی اعلام کردند روز دوشنبه ۲۱ فروردین در مدارس حضور پیدا نکرده و از تمامی دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور خواستار اعتصاب و پشتیبانی همه‌جانبه شدند.

مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران در حالی پس از تعطیلات نوروزی تشدید شده است که مقامات این کشور در پایان سال گذشته از دستگیری ده‌ها نفر از عوامل این مسمومیت‌ها خبر داده بودند.

اعتراضات چند ماه گذشته‌ی ایران نیز در پی مرگ ژینا امینی دختر سقزی در بازداشتگاه  موقت پلیس اخلاق تهران، از این شهر آغاز شد. 

/ا.م