مشاور نخست وزیر: حرف زدن درباره محل دفن ناپدید شدگان جرات می‌خواهد

"هزاران نفر در مناطق سنی نشین عراق ناپدید شده‌اند"
بستگان ناپدید شدگان عراقی
بستگان ناپدید شدگان عراقی

اربیل (کوردستان٢٤) – مشاور نخست وزیر عراق، درباره هزاران ناپدید شده این کشور، می‌گوید که بیشتر آنها دیگر در قید حیات نیستند و سخن به میان آوردن درباره محل دفنشان جرات می‌خواهد.

آمارهای سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهند که از سال ٢٠١٤ تا ٢٠١٧، حدود ١٥ هزار نفر در استان صلاح‌الدین، هشت هزار نفر در استان نینوا، پنج هزار نفر در استان انبار و هشت هزار نفر دیگر در استان دیاله ناپدید شده‌اند.

از طرفی دیگر جبهه رهایی و توسعه به ریاست اسامه نجیفی، اعلام کرده است که از طریق یک پایگاه داده، اسامی بیش از ١٠ هزار شخص ناپدید شده را به ثبت رسانده‌ و پرونده مربوط به آن را در اختیار دولت عراق قرار داده‌اند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که به طور عادلانه با پرونده‌ ناپدید شدگان رفتار شود.

"گروه‌های شبه‌نظامی، باندهای مافیایی و سازمان‌های تروریستی، اقدام به ربودن و ناپدید کردن افراد نموده‌اند"

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر عراق، خاطرنشان کرده؛ ناپدید شدن افراد از سال‌های ٢٠١٤ تا ٢٠٢٢ رخ داده و ١١ هزار خانواده در مدت هشت سال، از ناپدید شدن بستگانشان خبر داده‌اند.

هیات صلیب سرخ بین‌المللی نیز تخمین زده است که از سال ٢٠١٦ تا ٢٠٢٠، تعداد ٢٥٠ تا یک میلیون نفر در عراق ناپدید شده باشند.

کارمن رزافلا، رئیس هیات یاد شده که مدت ١٢ روز در عراق به تحقیق درباره ناپدید شدگان مشغول بوده، تاکید کرده است که گروه‌های شبه‌نظامی، باندهای مافیایی و سازمان‌های تروریستی، اقدام به ربودن و ناپدید کردن افراد نموده‌اند.

رشید عزاوی، مشاور نخست وزیر عراق در امور روابط با کشورهای عربی، اعلام کرده است؛ بیشتر افرادی که ناپدید شده‌اند دیگر در قید حیات نیستند، اما سخن به میان آوردن درباره آنها و محل دفنشان جرات می‌خواهد.

ب.ن