وزارت داخله‌ی اقلیم کوردستان: اقلیم کوردستان همیشه حامی بازگشت داوطلبانه‌ی آوارگان به خانه‌هایشان بوده است

اقلیم کوردستان تاکنون هم میزبان صدها آواره‌ی داخلی و پناهندگان کشورهای همسایه بوده است

اربیل (کوردستان ۲۴)– وزارت داخله‌ی اقلیم کورستان روز سه‌شنبه ٢٢ فروردین ۱۴۰۲ با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر بر حمایت اقلیم کوردستان از بازگشت داوطلبانه و سرافرازانه‌ی پناهندگان به مناطق خودشان تأکید کرد.

متن بیانیه وزارت کشور اقلیم کوردستان:

اقلیم کوردستان سال‌ها است که میزبان صدها هزار آوارگان داخلی و پناهندگان کشورهای همسایه بوده است و با وجود شرایط سخت و بحران مالی، دولت اقلیم کوردستان مسئولیت پذیرایی از ده‌ها اردوگاه آوارگان را بر عهده داشته است و ازنظر دارایی مبالغ زیادی به آن اختصاص داده است.

بر همگان واضح است که این صدها هزار آواره از ترس خشونت و تروریسم، تبعیض، سیاست‌های فرقه‌ای و عدم وجود امنیت و آرامش، مناطق خود را رها کرده و به اقلیم کوردستان پناه آورده و بیشتر آنها در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند. دولت اقلیم کوردستان سخاوتمندانه تلاش کرده است تا به پناهندگان کمک کند و تجربه‌ی موفقی در میزبانی از آن‌ها در سطح منطقه دارد.

دولت اقلیم کوردستان همواره از بازگشت داوطلبانه و افتخارآمیز پناهندگان به خانه‌های خود حمایت کرده است. برای این منظور، اجرای توافق بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق بهترین نقشه راه برای بازگشت آوارگان و عادی‌سازی شرایط زندگی آنان و مردم منطقه است. ضمن اینکه تفاهم خوبی بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال برای یافتن راه‌حل برای همه‌ی مشکلات وجود دارد و انتظار می‌رود که موضوع آوارگان و بازگشت غرورآفرین آنها به مناطق خود حل شود.

متأسفانه وزیر مهاجرت و پناهندگان عراق به‌جای اشاره به دلایل اصلی عدم بازگشت آوارگان و موانع پیش روی "توافق شنگال" (سنجار)، اقدام به انتشار اظهارات غیرمسئولانه و بی‌اساس در مورد پناه‌جویان کرده و از برای امیال سیاسی خود از این موضوع استفاده می‌کند. این‌گونه نگرش‌ها و اظهارات خواسته‌های پناهندگان و حقایق را پنهان می‌کند و در خدمت وضعیت پناهندگان و عادی‌سازی زندگی آنها نیست.

اعلام می‌داریم که دلیل اصلی عدم بازگشت آوارگان، حضور جـمعی از نیروهای غیرقانونی در منطقه و عدم اجرای توافقنامه‌ی بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال در مورد عادی‌سازی اوضاع در شنگال است. متأسفانه هنوز هم به نیروهای غیرقانونی و شبه‌نظامیان به نام بازسازی کمک‌های مادی ارائه می‌شود. اگر وزیر مهاجرت و مهاجرین و همکارانش تا این حد صادق هستند و نگران جان پناه‌جویان هستند، بیایند و برای عادی شدن اوضاع در شنگال تلاش کنند، در این صورت از طرفی کار بازسازی آسان‌تر می‌شود و در دیگر سو بازسازی در خدمت پناهندگان خواهد بود."

/ا.م