مشاور امنیت ملی آمریکا و ولیعهد عربستان در مورد یمن و ایران گفتگو کردند

آمریکا و عربستان به برقراری کامل آتش‌بس در یمن امیدوار هستند
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا

اربیل (کوردستان ۲۴)– جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین  در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره‌ی پایان جنگ در یمن، کاهش تنش در منطقه و برنامه‌ی هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که سالیوان در گفت‌وگو با بن سلمان بر پیشرفت چشمگیر اوضاع در یمن در سال گذشته تاکید کرد که این پیشرفت موجب شده جنگ با میانجیگری سازمان ملل متحد تقریباً متوقف شود.

او از تلاش‌های عربستان سعودی برای پیگیری نقشه راه جامع‌تر برای پایان دادن به جنگ تمجید و به حمایت کامل  آمریکا از این تلاش‌ها اشاره کرد.

 حدود یک سال پیش، در پی ماه‌ها تلاش نماینده‌ی ویژه سازمان ملل آ در یمن آتش‌بس برقرار شد که کماکان تاکنون ادامه داشته است.

روز یکشنبه، بیستم فرودینم هیئت‌هایی از عربستان و عمان برای مذاکره بر سر برقراری یک آتش‌بس دائم وارد صنعا شدند. خبرگزاری رویترز پیش‌تر گزارش کرده بود توافق یک ماه پیش جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، زمینه‌ی مذاکره به منظور آتش‌بس دائمی در یمن را هموار کرده است.

در بیانیه‌ی کاخ سفید همچنین آمده مشاور امنیت ملی آمریکا و ولیعهد عربستان بر "لزوم حفظ بازدارندگی در برابر تهدیدهای ایران و دیگر نقاط" تأکید کردند. سالیوان از "تعهد تزلزل‌ناپذیر" جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و "اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد" خبر داد.

در گزارش کاخ سفید آمده است کە تماس بین تیم‌های امنیت ملی عربستان سعودی و ایالات‌متحده در مورد مسائلی ازجمله مشارکت برای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی و همکاری در زمینه‌ی انرژی پاک ادامه خواهد یافت.

/ا.م