وزیر امور شهدا: عملیات نسل‌کشی انفال با هدف نابود سازی ملت کورد انجام شد

"خسارات جنایات رژیم بعث در کوردستان ٣٨٠ میلیار دلار برآورد شده است"
یادمان عملیات نسل‌کشی انفال در منطقه چمچمال اقلیم کوردستان
یادمان عملیات نسل‌کشی انفال در منطقه چمچمال اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور شهدا و انفال شدگان دولت اقلیم کوردستان، تاکید کرد که عملیات نسل‌کشی انفال با هدف نابودسازی ملت کورد انجام شد، اما ٣٠ سال پس از انجام آن، مردم کوردستان رژیم بعث را از کوردستان بیرون راندند و به ظلم و ستم آن پایان دادند.

امروز جمعه ٣٥مین سالیاد شهدا و قربانیان عملیات نسل‌کشی انفال علیه مردم کوردستان از سوی رژیم بعث عراق، با حمایت رسانه‌ای کوردستان٢٤ در اربیل گرامی داشته شد.

در این مراسم که با حضور مقامات بلندپایه دولتی، اعضای مجلس نمایندگان عراق، نمایندگان پارلمان کوردستان و اساتید دانشگاه و پژوهشگران برگزار شد، عبدالله حاجی محمود، وزیر امور شهدا و انفال شدگان دولت اقلیم کوردستان، طی ایراد سخنانی اظهار داشت که عملیات نسل‌کشی انفال با هدف نابودسازی هویت و اراده ملت کورد انجام شد، اما ٣٠ سال پس از انجام آن عملیات، مردم کوردستان قیام کردند و رژیم بعث را از کوردستان بیرون راندند و به ظلم و ستم آن پایان دادند.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤ اعلام کرد که از دولت عراق خواسته‌اند؛ به خاطر آن نسل‌کشی از مردم کوردستان طلب بخشش کنند و غرامت آن جنایت را به بازماندگان انفال پرداخت کنند، همچنین میزان خسارات جنایات رژیم بعث در کوردستان را ٣٨٠ میلیار دلار برآورد کرد.

شیون و زاری یکی از مادران قربانیان نسل‌کشی انفال، بر مزار انفال شدگان:

عملیات نسل‌کشی انفال، به فرماندهی علی حسن مجید، عضو شورای انقلابی حزب بعث، طی هشت مرحله در مناطق مختلف کوردستان اجرا شد و در اثر آن ١٨٢ هزار شهروند کورد شهید و ناپدید و بیش از چهار هزار و ٢٠٠ روستای کوردستان تخریب شدند.   

انفال، عنوان هشتمین سوره قرآن است که به پیروزی ۳۱۳ پیرو دین اسلام بر بیش از ۹۰۰ مشرک در جنگ بدر (۶۲۴ میلادی) اشاره دارد.

(الانفال)، در لغت به معنای غنایم جنگ است و حزب بعث برای نسل‌کشی مردم کورد و غارت آنها از آن واژه استفاده کرده است.

ب.ن