گریگوری استانتون: انکار نسل‌کشی خود یک نوع نسل‌کشی است

"اگر نسل‌کشی مردم کورد به رسمیت شناخته نشود تکرار خواهد شد"
گریگوری استانتون، بنیان‌گذار سازمان دیدبان نسل‌کشی
گریگوری استانتون، بنیان‌گذار سازمان دیدبان نسل‌کشی

اربیل (کوردستان٢٤) – بنیان‌گذار سازمان دیدبان نسل‌کشی، تاکید کرد که انکار نسل‌کشی خود یک نوع نسل‌کشی است.

گریگوری استانتون، پژوهشگر و بنیان‌گذار سازمان دیدبان نسل‌کشی، امروز جمعه در مراسم گرامیداشت ٣٥مین سالیاد شهدا و قربانیان عملیات نسل‌کشی انفال علیه مردم کورد در اربیل، حضور یافت و طی ایراد سخنانی، از دولت اقلیم کوردستان به خاطر تلاش‌هایش در راستای به رسمیت شناختن نسل‌‌کشی مردم کورد در سطح بین‌المللی قدردانی کرد.

وی گفت:" مردم کوردستان را دوست دارم و احساس می‌کنم من هم یک کورد هستم، هر زمانی که به کوردستان می‌آیم مردمان نیرومندی را می‌بینم، مردمانی که سال‌های متمادی برای کسب استقلال جنگیده‌اند".

آقای گریگوری، افزود که نسل‌کشی به تمامی بشریت مربوط می‌شود، "بشریت از فرهنگ‌ها و نژاد‌های مختلف تشکیل شده است و کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند نژادهای دیگر را نابود کنند، باید دست از این فکر بردارند".

او تاکید کرد که ترس از تکرار نسل‌کشی ادامه دارد و نباید نسل‌کشی‌های انجام شده را انکار و پنهان کرد و باید با به رسمیت شناختن، جلوی تکرار نسل‌کشی را گرفت.

بنیان‌گذار سازمان دیدبان نسل‌کشی، به رسمیت شناختن نسل‌کشی را امری بسیار مهم توصیف کرد و خاطرنشان کرد که انکار نسل‌کشی خود یک نوع نسل‌کشی است.

و نیز به رسمیت شناختن نسل‌کشی مردم کورد در سطح جهان را یک ضرورت بشری دانست. "زیرا اگر به رسمیت شناخته نشود تکرار خواهد شد".

این پژوهشگر بین‌المللی به رسمیت نشناختن نسل‌کشی را زیر سئوال بردن استانداردهای بین‌المللی دانست.

عملیات نسل‌کشی انفال، در سال ١٩٨٨ به فرماندهی علی حسن مجید، عضو شورای انقلابی حزب بعث، طی هشت مرحله در مناطق مختلف کوردستان اجرا شد و در اثر آن ١٨٢ هزار شهروند کورد شهید و ناپدید و بیش از چهار هزار و ٢٠٠ روستای کوردستان تخریب شدند.

ب.ن