ابراز نگرانی از اختصاص بودجه کلان به خرید تسلیحات در عراق

"یک چهارم جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می‌کنند"
سرباز عراقی، در هنگام برگزاری مانور نظامی  در بغداد - عکس؛ کوردستان٢٤
سرباز عراقی، در هنگام برگزاری مانور نظامی در بغداد - عکس؛ کوردستان٢٤

اربیل (کوردستان٢٤) – در حالیکه یک چهارم جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ده‌ها تریلیون دینار به بخش نظامی این کشور، اختصاص یافته است.

در لایحه بودجه سال ٢٠٢٣ عراق، ١٥ درصد بودجه که برابر است با ٣٠ تریلیون دینار، به نهادها و سازمان‌های نظامی و امنیتی، اختصاص یافته است.

این در حالی است که یک کارشناس نظامی و امنیتی، ارتش و سازمان امنیت این کشور را ناکارآمد و آلوده به فساد می‌داند.

نوار موسوی، کارشناس عراقی در امور نظامی و امنیتی، به گزارشگر کوردستان٢٤ در بغداد گفت:" در سال‌های گذشته نیز بودجه کلان به بخش نظامی اختصاص یافته است، بارها شنیده‌ایم که قراردادهای سرمایه‌گذاری در پروژ‌ه‌های عظیم برای بخش نظامی و خرید سلاح و هواپیمای جنگی امضا می‌شوند، اما این بخش هیچ تغییر نکرده‌ است و فساد در نهادهای امنیتی همچون سایر نهاد به طور سازمان یافته در جریان است، نیروهای امنیتی هر چه بیشتر مسلح شوند، نمی‌توانند امنیت عراق و جان و مال شهروندان را حفظ کنند".

در سال ٢٠٢٢ نیز عراق در ردیف کشورهایی بوده است که در خاورمیانه بیشترین بودجه را به بخش نظامی اختصاص داده‌اند.

گزارش‌‌های رسانه‌ای نشان داده‌اند که این کشور هنوز توانایی حفاظت از مرزهای خود را ندارد و در داخل نیز چنانکه لازم است قادر به تامین امنیت جوامع مختلف نبوده است.

تعداد نیروهای مسلح و امنیتی عراق، حدود یک میلیون و ٢٥٠ هزار نفر اعلام شده است که ١٦٠ هزار نفر از آنان وابسته به حشد شعبی هستند و در لایحه بودجه حدود سه تریلیون و پانصد میلیارد دینار به آن اختصاص یافته است.

اختصاص بودجه کلان به بخش نظامی در عراق، در حالی است که بر پایه آمار‌ منتشر شده از سوی وزارت برنامه‌ریزی این کشور، یک چهارم جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

ب.ن