مسرور بارزانی: با حمله به روستای پلکانه می‌خواهند فضای مثبت ایجاد شده میان دولت اقلیم کوردستان دولت فدرال را برهم بزنند

اعراب غیربومی با حمایت استاندار تحمیلی صدد بیرون راندن صاحبان اصیل این روستا هستند

اربیل (کوردستان۲۴)-مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان روز جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲، با انتشار پیامی، حمله به روستای پلکانه در غرب کرکوک را محکوم کرد و آن را  "تلاشی عقیم" در جهت برهم زدن فضای مثبت ایجاد شده میان اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق توصیف کرد.

نخست‌وزیر در این پیام گفت: که "حمله‌ی امروز به روستای پلکانه در غرب کرکوک تلاشی عقیم برای از بین بردن فضای مثبتی است که با نخست‌وزیر فدرال برای آشتی و حل مسائل و حرکت به سمت ثبات در حال ایجاد آن هستیم."

مسرور بارزانی در ادامه تصریح کرد: "ما حمله به کوردهای پلکانه و تلاش برای تغییر بافت جمعیتی منطقه از طریق تهدید و ارعاب را محکوم می‌کنیم و از اجرای اصل ۱۴۰ قانون اساسی عراق فدرال به‌منظور حل اساسی مسائل معوقه و رفع درگیری در این مناطق و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای شکوفایی اقلیم کوردستان و دیگر مناطق عراق دفاع می‌کنیم".

روستای پلکنانه در غرب کرکوک

 

شایان ذکر است که در اولین روز عید فطر بیش از  ۴۰۰ تن از اعراب غیربومی به ساکنان کورد روستای پلکانه در جنوب شهر کرکوک حمله کردند که در نتیجه‌ی آن تعدادی از ساکنان اصیل این روستا زخمی شدند.

خبرنگار کوردستان۲۴از محل حادثه گزارش کرد که  یک نیروی ارتش عراق برای کنترل اوضاع و جلوگیری از گسترش درگیری بین کوردها و اعراب غیربومی وارد این روستا  شده است. اما

یکی از اهالی پلکانه  به کوردستان۲۴ گفت: نیروهای ارتش عراق به سوی شهروندان کوردی که موردحمله‌ی اعراب قرار گرفته بودند، تیراندازی کردند.

روستای پلکانه در غرب شهر کرکوک و از توابع  دهستان سرگران است. اهالی این روستا می‌گویند پس از حوادث ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷  و  اشغال کرکوک و حومه‌ی آن،  با کمک و حمایت راکان جبوری استاندار تحمیلی کرکوک و صالح حضر ناصر فرمانده‌ی تیپ ٨ ارتش عراق،  آب و برق این روستا  به طور مدام قطع می‌شود و غیر بومی‌ها از کشاورزی و دامداری  روستاییان اصیل  جلوگیری کرده و  در صدد بیرن کردن آنان از سرزمین آبا‌ و اجدادی خود هستند.

/ا.م