نچیروان بارزانی در کنفرانس ویژه‌ی مجمع عراق: برای اجرای توافق صادرات نفت کوردستان تنها مشکلات فنی مانده است

کنفرانس مجمع عراق طی دو روز در بغداد برگزار شد
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)– نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان روز پنج‌شنبه ١٤ اردیبهشت ١٤٠٢، در پنل نشست ویژه‌ی مجمع عراق به سؤالات متعدد مجری پنل و خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد.

نچیروان بارزانی در ابتدای این پنل به مشکلات داخلی اقلیم کوردستان پرداخت درباره‌ی اقدامات انجام‌شده درباره‌ی آبادانی در اقلیم کوردستان گفت: "ما روند بازسازی را زودتر از سایر مناطق عراق آغاز کردیم. پس از پایان حکومت حزب بعث به فکر یک اداره‌ی مشترک برای ارائه‌ی خدمات بودیم." وی گفت: ما در اقلیم کوردستان شاهد مصیبت‌های زیادی بوده‌ایم، مشکلات برق داشته‌ایم و در برخی نقاط این مشکل همچنان ادامه دارد. بنابراین هنوز برای رسیدن به اهداف خود کارهای زیادی داریم.

مشکلات داخلی اقلیم کوردستان را نمی‌توان انکار کرد

"وضعیت مردم در سطح خوبی نیست. ما از این بابت متأسفیم. مطمئناً مشکلاتی در اقلیم کوردستان وجود دارد و من نمی‌توانم این را انکار کنم. علاوه بر این، ما بین احزاب سیاسی مشکلاتی داریم. ریاست اقلیم کوردستان تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به‌کارانداخته است.

رئیس اقلیم کورستان در مورد موعد برگزاری انتخابات در اقلیم کوردستان گفت که " تاریخ برگزاری انتخابات را بر اساس تعهدات قانونی خود و بر طبق قانون اساسی تعیین کرده‌ام و از احزاب سیاسی خواسته‌ام که این مهلت را رعایت کنند". لازم است این فرآیند را انجام دهیم و تلاش می‌کنیم انتخابات را در موعد مقرر برگزار کنیم.

پس از ده‌ها سال سخنان تازه‌ای از نخست‌وزیر عراق می‌شنویم

نچیروان بارزانی در مورد دستاوردهای کابینه‌ی محمد شیاع السودانی گفت: «فکر می‌کنم شش ماه برای ارزیابی کارنامه‌ی دولت کنونی عراق بسیار کوتاه است، اما می‌توانیم به آنچه در این شش ماه انجام شده است نگاه کنیم. من اخیراً در بغداد تفاوت را احساس کردم، زیرا با آقای السودانی درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات یا جذب سرمایه‌گذاران خارجی بحث کردیم که در دولت‌های قبلی وجود نداشت. من از نخست‌وزیر تعریف نمی‌کنم، اما می‌بینم کە آقای السودانی تلاش می‌کند عراق را به ساحلی آرام هدایت کند و در چارچوب برنامه‌ی دولت همه‌ی جریان‌ها را دورهم گرد آورده است و میان همه‌ی جریان‌ها توافق وجود دارد. با این حال توافق داریم که بندهای این توافق‌نامه را اجرا کنیم. نخست‌وزیر عراق از طرح‌های بزرگ و توافقاتی سخن می‌گوید کە با کشورها انجام داده است. پس از ده‌ها سال این سخنان تازه‌ای است کە در عراق می‌شنویم.

بارزانی در ادامه گفت: «زبانی که امروز در بغداد می‌شنویم، زبان اعداد، زبان ارائه‌ی خدمات، زبان چگونگی ارتقای کشور و نحوه‌ی سرمایه‌گذاری است که از سال ۲۰۰۳ در عراق وجود نداشته است. موضوع ما برنامه‌ی دولت است. ما تمام نیروهای سیاسی در اقلیم کوردستان از دولت عراق به رهبری محمد شیاع السودانی حمایت می‌کنیم.

ما می‌خواهیم عراق را به کدام سو ببریم؟

رئیس اقلیم کوردستان گفت که "همه ما از سال ۲۰۰۳ مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم. آنچه مهم است درس گرفتن از گذشته و این اشتباهات است. بنابراین، سؤال اساسی این است که ما چه نوع عراقی را می‌خواهیم و می‌خواهیم عراق را به کدام سو ببریم؟ آیا منطق حرکت به سمتی است که چه کسی در عراق قوی‌تر است؟ به‌یقین می‌توانم بگویم که اگر عراق بر اساس این منطق اداره شود، همه‌ی ما شکست خواهیم خورد. تاریخ عراق به ما نشان داده است که عراق زمانی موفق خواهد شد که همه‌ی اقلیت‌های آن در فرایند سیاسی کشور شرکت کنند. ما این وضعیت را هم تحمل خواهیم کرد. برای مثال برادران ما از اقلیت‌های تشیع، تسنن و سایر اقلیت‌ها سال‌هاست این وضعیت را تحمل می‌کنند، مردم عراق پس‌ازاین همه‌سال انتظار دارند که وضعیت و روابط بین اربیل و بغداد بهبود یابد. من همچون رئیس اقلیم کوردستان معتقدم عمق راهبرد ما و حل مشکلات ما در بغداد است. مهم است که ما بر سر الگویی به توافق برسیم که باهم در چارچوب جغرافیای عراق زندگی کنیم. ما از سال ۲۰۰۳ در یک دوره گذار هستیم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه‌ی اقلیت‌های عراق به فکر این باشند کە بیش از این نمی‌توانیم بە ملت عراق بگوییم به ما فرصت بدهید. باید با صراحت پشت میز مذاکره بنشینیم و مشکلات اقلیم کوردستان و عراق را حل کرده و به‌سوی آینده گام بنهیم. ما با امید و آرزوی فراوانی در تشکیل دولت شرکت کرده‌ایم.

در عدم اجرای توافق میان نخست‌وزیران اقلیم کوردستان و عراق انگیزه‌ی سیاسی وجود ندارد

نچیروان بارزانی در مورد توافق اربیل و بغداد  گفت: ما باید از صبر نخست‌وزیر عراق در امضای توافق با نخست‌وزیر مسرور بارزانی تشکر کنیم، بنابراین می‌پرسیم که آیا تاکنون انگیزه‌ی سیاسی پشت عدم اجرای این توافق وجود دارد. من می‌گویم خیر، "برخی مسائل فنی مانع از اجرای این توافق هستند که باید حل شوند. ما در اقلیم کردستان مطمئن هستیم که این موضوع سیاسی نیست و امیدوارم مشکلات فنی مرتفع شوند."

رئیس اقلیم کوردستان تأکید کرد که دو قانون برای عراق مهم است، قانون اول قانون بودجه‌ی عمومی و قانون توزیع درآمد است که اجرای دو قانون مهم برای عراق ثبات سیاسی و اقتصادی ایجاد می‌کند.

در مورد ارتباط با همسایگان تابع دولت مرکزی هستیم

نچیروان بارزانی درباره‌ی روابط اقلیم کوردستان و ترکیه  گفت: "تیم‌های عراق و کوردستان برای ازسرگیری صادرات نفت یک تیم مشترک را تشکیل می‌دهند. ما هیچ تیم متفاوتی نداریم. فقط برخی از مسائل فنی در مورد ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان وجود دارد که قبل از آمدن به اینجا در مورد این مسائل با نخست‌وزیر گفتگو کردیم."

رئیس اقلیم کوردستان در مورد بمباران فرودگاه سلیمانیه گفت: "ترکیه مشکلات امنیتی دارد که عراق باید آنها را حل کند. این موضوع به حاکمیت عراق مربوط می‌شود. ما باید دلایلی که باعث ایجاد چنین هیئتی می‌شود را از بین ببریم." به‌عبارت‌دیگر ترکیه حق دارد از اقلیم کوردستان و عراق انتظار داشته باشد. رفتن یک گروه مسلح به ترکیه و بازگشت به اقلیم کوردستان غیرممکن است. برای ایران هم همین طور است. معقول نیست که به تهدید برای همسایەهایمان تبدیل بشویم. متأسفانه دلایل این‌ها هستند. اگر پ‌ک‌ک در این مناطق حضور نداشته باشت چرا ترکیه برخی نقاط را بمباران می‌کند؟ اگر نیروهای اپوزسیون هم نباشند ایران هم بمباران نمی‌کند. به همین خاطر باید به حل دلایل پرداخت که نخست‌وزیر عراق در این موضوع با ایران و ترکیه بسیار جدی روی خط بوده است. ما باهم روی خط هستیم و گام‌های خوبی هم برداشته شده است. ما می‌خواهیم عامل ثبات در منطقه باشیم. نمی‌خواهیم برای همسایگان خود مشکل ایجاد کنیم، ما می‌خواهیم بهترین روابط را با ترکیه، ایران، سوریه و عربستان سعودی داشته باشیم، این سیاست عراق است و اقلیم کوردستان به آن پایبند خواهد بود.

روابط اقلیم کوردستان و آمریکا در چارچوب توافق راهبردی عراق و آمریکا است

نچیروان بارزانی در خصوص روابط اقلیم کوردستان و آمریکا توضیح داد که ما روابط اقلیم کوردستان و آمریکا را متفاوت از روابط عراق و آمریکا نمی‌بینیم. در نگاه بە مراحل پیشین، در سال ۲۰۰۳، رژیم بعث بدون حمایت ایالات‌متحده از بین نمی‌رفت. نیروهای سیاسی عراق آن زمان در تهران گرد هم آمدند، اما حمایت مستقیم آمریکا از سقوط رژیم عراق وجود داشت. وقتی داعش آمد، ایالات‌متحده کشور بزرگی بود که به عراق و در چارچوب آن به اقلیم کوردستان هم کمک کرد.

رئیس اقلیم کوردستان تصریح کرد: آنچه عراق و آمریکا را به هم پیوند می‌دهد، توافق راهبردی دو کشور است و اقلیم کوردستان هم در چارچوب این توافق راهبردی به روابط خود با آمریکا می‌نگرد.

روابط اقلیم کوردستان و شخصیت‌های عراقی روابط دیرین و دوستانه است

نچیروان بارزانی  در مورد رابطه‌اش با شخصیت‌های سیاسی عراق گفت: "ما بیش از ۳۰ سال است با اکثر رهبران سیاسی عراق رابطه‌ی دوستی داریم. ما دوستان هم هستیم و تلاش می‌کنیم روزبه‌روز این روابط را بهبود بخشیم."

رئیس اقلیم کوردستان در خصوص روابط با مقتدی صدر گفت: "ما همیشه برای سید مقتدی صدر و خانواده‌ی مبارزش احترام زیادی قائل بوده‌ایم. جنبش صدر و رهبر آن در هر کجا باشند، دارای وزن خود هستند. پیام ما به آنها حمایت از دولت فعلی عراق است."

بارزانی در پاسخ به سؤالی از خبرگزاری رویترز در مورد روابط اربیل و بغداد و صادرات نفت  گفت: "امیدوارم ظرف دو هفته‌ی آینده این موضوع حل شود. ما در حدودِ ۴۵۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم." اقلیم کوردستان یک ماه است که نفت صادر نکرده است، سؤال این است که حقوق‌بگیران چگونه حقوق خود را دریافت می‌کنند؟ این وظیفه‌ی بغداد است و باید به این وظیفه عمل کند.

/ا.م