ابراهیم رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین سفر می‌کند

"با هدف ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی"
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران

اربیل (کوردستان٢٤) – رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که قرار است ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در هفته آینده به کشورهای آمریکای لاتین؛ ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سفر رئیسی به "کشورهای دوست" از روز یکشنبه ١١ ژوئن آغاز می‌شود و هدف از آن ارتقای "سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی" ایران با سه کشور آمریکای لاتین اعلام شده که تحت تحریم آمریکا هستند.

ایران و ونزوئلا هر دو از تولیدکنندگان اصلی نفت اوپک هستند و با تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، در محور بحث‌های بین‌المللی درباره بحران انرژی قرار گرفته‌اند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در ژوئن ٢٠٢٢ از ایران بازدید کرد و قراردادی ٢٠ ساله برای همکاری در بخش‌های نفت، پتروشیمی و دفاع امضا کرد.

در ماه فوریه نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هنگام بازدید از کاراکاس، بر اتحاد بین دو کشور تاکید کرد.

ایالات متحده، اعمال تحریم‌ها بر نفت خام ونزوئلا را کاهش داده است و فرانسه نیز خواستار اجازه دادن به تنوع منابع انرژی، از جمله در کاراکاس شده است.

ایالات متحده، ایران را به دور زدن تحریم‌ها از طریق صادرات نفت خام به کشورهایی چون ونزوئلا متهم کرده و در عین حال به این کشور نفت خیز آمریکای لاتین کمک می‌کند تا زیرساخت‌های انرژی خود را بازسازی کند.

حسن روحانی، آخرین رئیس جمهور ایران بوده که در سپتامبر ٢٠١٦ به کوبا و ونزوئلا سفر کرد.

محمود احمدی نژاد نیز آخرین رئیس آن کشور بود که در سال ٢٠٠٧ به نیکاراگوئه سفر کرد.

خبرگزاری فرانسه

ب.ن