در افغانستان پخش هر نوع موسیقی در مراسم عروسی ممنوع شد

طالبان در دوره‌ی نخست حاکمیت‌شان نیز ممنوعیت کامل بر موسیقی وضع کرده بودند

اربیل (کوردستان ۲۴)– وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به مالکان سالن‌های عروسی در کابل دستور داده است از پخش هو نوع موسیقی در محافل عروسی و دیگر مراسم، خودداری کنند.

محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به بی‌‌بی‌سی گفت که "این دستور در جریان یک نشست مجدداً با مالکان تالار‌های عروسی در کابل در کنار سایر مسایل" ابلاغ شده است.

بە گفته‌ی محمد صادق عاکف: "موسیقی در شریعت اسلامی مجاز نیست. شرط نیست که یک آدم در محفل عروسی خود دخترهای بیگانه و بچه‌های زیر‌ سن را برقصاند". آقای عاکف همچنین مدعی شد که «موسیقی در عرف افغان‌ها و شریعت اسلامی جایگاهی ندارد». وی اما گفت تنها اگر زنانی که در میان شان مردان نباشند اجازه دارند که دایره/دف بزنند.

عاکف، در پاسخ به این پرسش که در دیگر کشورهای اسلامی موسیقی منع نیست گفت که "من در مورد سایر کشورها صحبت نمی‌کنم...این شریعت اسلامی است که کشورها باید از آن پیروی کنند نه این که شریعت پیرو کشورها باشد".

طالبان که موسیقی را خلاف شرع می‌دانند، تا حالا اجازه داده بودند که موسیقی غیر زنده از طریق «دی‌جی‌»ها در تالارهای عروسی در مراسم عروسی پخش شود.

آن‌ها پیش از این پخش موسیقی در سالن‌ها و هتل‌های ولایات را منع کرده بودند و این اولین باری است که پخش موسیقی در سالن‌های مراسم شادی در کابل را رسماً ممنوع می‌کنند.

طالبان در دوره‌ی نخست حاکمیت‌شان نیز ممنوعیت کامل بر موسیقی وضع کرده بودند.

افراد طالبان در دهه نود هم در ایست‌های بازرسی نوارهای موسیقی را از خودروها ضبط می‌کردند و می‌شکستند و اشخاصی را که به موسیقی گوش می‌دادند، مجازات می‌کردند.

/ا.م