سخنگوی کمسیون عالی انتخابات عراق: در عراق نمی‌توان دو انتخابات را همزمان برگزار کرد

کمسیون عالی انتخابات عراق برای نظارت همکاری در اجرای انتخابات کوردستان ابراز آمادگی کرد

اربیل (کوردستان ۲۴)– کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که آماده‌ی برگزاری انتخابات پارلمانی کوردستان است، اما زمانی برای برگزاری این انتخابات تعیین نشده است.

نبراس ابو سودا، معاون سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق روز یکشنبه ٢٨ خرداد،  در جریان شرکت در بولتن "امروز" کوردستان۲۴ درباره برگزاری انتخابات پارلمانی کوردستان و نظارت این کمیسیون، گفت: «کمیسیون عالی مستقل انتخابات درخواستی از دولت اقلیم کوردستان برای نظارت بر انتخابات پارلمانی کوردستان دریافت کرده و این کمیسیون آمادگی خود را برای برگزاری این انتخابات اعلام کرده است».

به گفته نبراس ابو سودا، در آخرین نشست بین کمیسیون و کمیته‌ی حقوقی پارلمان عراق، آنها توافق کردند که دو انتخابات همزمان برگزار نشود، «زیرا بر کیفیت روند انتخابات تأثیر خواهد گذاشت."

نبراس ابو سودا گفت که هر انتخاباتی چه در اقلیم کوردستان و چه در عراق برگزار شود، حدود شش تا هفت ماه زمان نیاز دارد تا برای آن آماده شد. بنابراین هر دو انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی کوردستان نمی‌توانند همزمان برگزار شوند.

معاون سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفت که اگرچه با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان دیدار و مادگی خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کردند، اما هنوز تاریخ برگزاری آن مشخص نشده است.

این در حالی است که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق  جلسه‌ی امروز خود برای بررسی نظارت بر انتخابات پارلمانی کوردستان را به سه‌شنبه ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳ موکول کرد.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳ با کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق  دیدار و درباره‌ی آمادگی برای برگزاری انتخابات پارلمانی آینده گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دولت اقلیم کوردستان منتشر شده است، جنین پلاسخارت، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، معاونان رئیس‌جمهور، تیم کارشناسی یونامی و شورای کمیساریای عراق  و کوردستان در این نشست حضور داشتند.

این در حالی است که مقامات اقلیم کوردستان بر برگزاری انتخابات اقلیم کوردستان در موعد مقرر تأکید می‌کنند

/ا.م