مردم آمیدی یاد و خاطره‌ی افسران شهید جمهوری دمکراتیک کوردستان را گرامی داشتند

مصطفی خوشناو، خیرالله عبدالکریم، عزت عبدالعزیز و محمد محمود قدسی چهار افسر کودی بودند که توسط حکومت عراق به دار آویخته شدند

اربیل (کوردستان ۲۴)– مراسم بزرگداشت اعدام چهار افسر کورد جمهوری دمکراتیک کوردستان در مهاباد با حضور جمع قابل‌توجهی از مقامات حزبی و دولتی و شهروندان آمیدی برگزار شد.

روز دوشنبه ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳ مصادف با هفتاد و ششمین سالگرد اعدام چهار افسر کورد در بغداد است که در تأسیس جمهوری دمکراتیک کوردستان در مهاباد در شرق کوردستان شرکت داشتند.

در مراسمی با حضور جمع قابل توجهی از مسئولان حزبی و دولتی و شهروندان شهر شهر آمیدی از چهار تن از افسران شهید جمهوری دمکراتیک کوردستان تجلیل شد.

مصطفی خوشناو، خیرالله عبدالکریم، عزت عبدالعزیز و محمد محمود قدسی چهار افسر شهید بودند. در ۲۸ خرداد ۱۳۴۶ پس از سرنگونی  جمهوری دمکراتیک مهاباد به جنوب کوردستان بازگشتند و توسط دولت عراق دستگیر و به دار آویخته شدند.

ساعاتی قبل از صدور حکم اعدام برای آنها، این چهار افسر آخرین پیام خود را از طریق نامه‌ای به مردم کورد ارسال کردند که بزرگ‌ترین سرمایه‌ی آنها برای مردم کورد به‌حساب می‌آید و برای رهایی مردم کورد از ستم  بر "نیاز به اتحاد کوردها مبارزه آنها" تأکید کردند.

این چهار افسر کورد ارتش عراق در زمانی به جنبش مبارزاتی بارزانی پیوستند که افسران رده عالی ارتش به ندرت به جنبش آزادی‌بخش کوردستان ملحق می‌شدند. آنان تصمیم گرفتند به همراه ملا مصطفی بارزانی به شرق کوردستان رفته و سپس در جمهوری کوردستان در مهاباد حضور فعال داشتند  و در آن مسئولیت‌های مختلفی پذیرفتند

پس از عزیمت بارزانی و همراهانش به شوروی، این چهار افسر به عراق بازگشتند و از سوی رژیم وقت عراق دستگیر و اعدام شدند.

پس از اعدام این چهار افسر، جنازه‌های محمد قدسی و مصطفی خوش‌ناو به سلیمانی، خیرالله عبدالکریم به اربیل و عزت عبدالعزیز به آمیدی منتقل شدند.

ملأ مصطفی بارزانی پس از بازگشت از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۸ از عبدالکریم قاسم و مقامات عراقی خواست تا رسماً این تصمیم را لغو کنند و از تصمیمی که در آن چهار افسر اعدام شدند پشیمان شوند. در پی آن دولت عراق این چهار افسر را شهید و به عنوان «انقلابیون و وطن‌پرست» توصیف کرد.

مصطفی خوشناو، خیرالله عبدالکریم، عزت عبدالعزیز و محمد محمود قدسی، پس از شرکت در تأسیس جمهوری دمکراتیک کوردستان توسط رژیم وقت عراق بە دار آویخته شدند

 

 

/ا.م