روسیه و واگنر از توافقی ضمنی خبر دادند

در پی این توافق حرکت نظامیان واگنر بە سوی مسکو متوقف شد

اربیل (کوردستان ۲۴)–  کاخ کرملین تأیید کرد که با رهبر گروه واگنر به توافق رسیده و او و نیروهایش به دلیل شورش مجازات نمی‌شوند. در پی این توافق که با وساطت بلاروس به دست آمد شبه‌نظامیان واگنر از روستوف خارج شدند و رهبر آن‌ها رهسپار بلاروس شد.

جنگ قدرت میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر که علیه ارتش روسیه و پوتین شورش کرده و نیروهایش به سمت مسکو در حال پیشروی بودند با توافق میان این دو پایان گرفت.

قرار است آن دسته از جنگجویان واگنر که در پیشروی‌ها در خاک روسیه شرکت نکردند با وزارت دفاع این کشور قرارداد امضا کنند و کسانی که در عملیاتی که پریگوژین آن را "کارزار عدالت" نامید شرکت کردند به دلیل خدمات پیشین خود به روسیه از پیگرد قضایی در امان خواهند ماند.

هر دو طرف تأکید کردند، هدفشان از این توافق جلوگیری از خونریزی بوده است.

پیش‌ازاین نفرات واگنر شهر روستوف ـ نا ـ دونو، در جنوب روسیه را بدون مقاومت تصرف کرده بودند و در کاروانی راه مسکو را در پیش گرفته بودند.

یوگنی پریگوژین می‌گوید، زمانی که نیروهایش به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیدند به صورت غیرمنتظره‌ای دستور بازگشت آن‌ها به پایگاه‌هایشان را داد.

فرماندار منطقه شهر روستوف با حدود یک میلیون نفر جمعیت، می‌گوید، نیروهای واگنر این شهر را ترک کرده‌اند. خبرگزاری روسی ریانووستی در ویدئویی نشان داد که چگونه پریگوژین سوار خودرویی شده و مقر اصلی نظامی در منطقه روستوف را ترک کرده است.

ولادیمیر پوتین در ابتدای عملیات نیروهای واگنر رهبر این گروه را به "خیانت" متهم کرده بود. او در نطقی گفته بود: «آنچه که شاهد آن هستیم خنجر از پشت است.»

او اعلام کرده بود، همه‌ی کسانی که در این عملیات و شورش مسلحانه شرکت کرده‌اند راه اعمال زور و "روش‌های تروریستی" را در پیش گرفته و لاجرم مجازات خواهند شد.

یوگنی پریگوژین فرمانده‌ی واگنر، از ماه‌ها پیش سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه را به باد انتقاد گرفته و آن‌ها را به ناتوانی متهم می‌کند.

او روز جمعه شویگو را متهم کرد که به مزدورانش حمله هوایی کرده و بسیاری از آن‌ها را کشته است. پریگوژین همچنین از پوتین هم انتقاد کرد و خواستار برکناری شویگو و گراسیموف شد.

تحولات روسیه همزمان با مرحله حساس و احتمالاً سرنوشت‌ساز جنگ اوکراین صورت گرفته است. ارتش اوکراین چندی است که ضدحمله خود برای بازپس‌گیری مناطق این کشور از چنگ روسیه را آغاز کرده است.

ولودیمیر زلنکسی، رئیس‌جمهور اوکراین شورش پریگوژین علیه مسکو را نشانه‌ای از "ضعف" روسیه خوانده است.

/ا.م