سازمان ملل: ۲۹۶ میلیون نفر در جهان مواد مخدر مصرف می‌کنند

نیمی از رقم افزایش مصرف‌کنندگان مواد مخدر به افزایش جمعیت مربوط است

اربیل (کوردستان ۲۴)- بر اساس گزارش سازمان ملل، تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در سراسر جهان طی یک دهه حدود ۲۳ درصد افزایش یافته و در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ از ۲۴۰ به ۲۹۶ میلیون نفر رسیده است.

بر طبق این گزارش، نیمی از این افزایش به رشد جمعیت جهان مربوط است.

گزارش سالانه‌ی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد (UNODC) از افزایش نگران‌کننده‌ی مصرف‌کنندگان این مواد حکایت دارد.

درحالی‌که در سال ۲۰۱۱ بر اساس برآوردها حدود ۲۴۰ میلیون نفر در جهان مواد مخدر مصرف می‌کردند، شمار مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۳ درصدی، به ۲۹۶ میلیون نفر رسیده است.

گفته می‌شود فقط حدود نیمی از این افزایش به دلیل رشد جمعیت جهان بوده است. شمار افراد مبتلا به اعتیاد یا اختلالات ناشی از مواد مخدر در این مدت نیز با ۴۵ درصد افزایش، به ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

سازمان ملل متحد به‌ویژه بابت گسترش تولید مواد مخدر صنعتی، ابراز نگرانی کرده است. گفته می‌شود در این زمینه مخصوصاً کشورهای اوکراین و افغانستان تحت نظارت قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «تولید مواد مخدر صنعتی ارزان‌قیمت، آسان و سریع است. اما ردیابی این بخش در بازار مواد مخدر سخت‌تر است. تولید این مواد، برخلاف کوکائین و هروئین، مستلزم زمین‌های مخصوص کشت و فرایند ویژه رشد نیست.»

/ا.م