صبحی: تداوم توقف صادرات نفت اقلیم کوردستان بر وضعیت مالی عراق تاثیر می‌گذارد

"میزان کسری در بودجه فدرالی را افزایش می‌دهد"
خط لوله نفت کرکوک - جهان، عکس؛ خبرگزاری فرانسه
خط لوله نفت کرکوک - جهان، عکس؛ خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – یک عضو مجلس نمایندگان عراق، می‌گوید که تداوم توقف صادرات نفت اقلیم کوردستان، میزان کسری در بودجه فدرالی را افزایش می‌دهد.

صباح صبحی، عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس نمایندگان عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤ درباره تاثیرات توقف صادرات نفت اقلیم کوردستان بر وضعیت مالی عراق، اظهار داشت که تداوم توقف صادرات نفت اقلیم، میزان کسری در بودجه فدرالی را افزایش می‌دهد.

وی افزود، توانایی عراق برای تولید نفت کاهش یافته و این کشور در فروش نفت نیز با مشکل مواجه شده است.

از طرفی دیگر قاسم غراوی، مدیر موسسه تحقیقاتی القمه، به کوردستان٢٤ گفت که در شش ماه اول سال میلادی جاری، عراق معادل ٤٣ میلیارد و ٥٣٤ میلیون دلار فروش نفت داشته است که نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته، ١٧ میلیارد دلار متضرر شده است.

مدیر موسسه القمه، تاکید کرد که سازمان اوپک صادارت نفت را کاهش داده و این بر صادرات نفت عراق نیز که عضو آن سازمان است، تاثیر گذاشته و کاهش چشمگیر داشته است.

با صدور حکم دادگاه پاریس درباره نقض قرارداد صادرات نفت با عراق از سوی ترکیه، صادرات نفت اقلیم کوردستان متوقف شد، اگرچه دولت اقلیم و دولت فدرال عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم، توافق امضا کرده‌اند، اما این توافق تاکنون اجرایی نشده است.

ب.ن