اردوغان پس از دیدار با زلنسکی بر حمایت کشورش از عضویت اوکراین در ناتو تأکید کرد

روسای جمهوری ترکیه و اوکراین در مورد گسترش همکاری‌های نظامی گفتگو کردند
رجب طیب اردوغان و ولودمیر زلنسکی، روسای جمهوری ترکیە و اوکراین
رجب طیب اردوغان و ولودمیر زلنسکی، روسای جمهوری ترکیە و اوکراین

اربیل (کوردستان ۲۴)- رئیس‌جمهوری اوکراین برای نخستین بار پس از تجاوز روسیه راهی استانبول شد و با رجب طیب اردوغان دیدار و گفت‌وگو کرد.

تمدید توافق برای صادرات غلات اوکراین و عضویت کی‌یف در ناتو از محورهای اصلی رایزنی‌های دو طرف بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از دیدار با همتای اوکراینی خود در استانبول تاکید کرد که این کشور استحقاق دارد عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شود.

رجب طیب اردوغان شامگاه جمعه، هفتم ژوئیه (۱۶ تیر) پس از ملاقات با ولودیمیر زلنسکی گفت برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تلاش می‌کند و برای این منظور به گفت‌وگو با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهد.

صادرات غلات اوکراین که پس از آغاز تجاوز نظامیان روسی در ۲۴ فوریه سال پیش متوقف شده بود با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل دوباره از سر گرفته شد.

توافق‌نامه کنونی برای انتقال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه ده روز دیگر (۱۷ ژوئیه) به پایان می‌رسد. اردوغان می‌گوید تلاش می‌کند در گفت‌وگو با پوتین زمینه تمدید درازمدت این توافق‌نامه برای دو سال دیگر را فراهم کند.

سفر زلنسکی به استانبول نخستین دیدار او از ترکیه از زمان تجاوز نظامی روسیه است. او می‌گوید درباره گسترش همکاری‌های نظامی نیز با اردوغان صحبت کرده و دو کشور برای تولید مشترک پهپاد قراردادهایی امضاء کرده‌اند.

اوکراین از مدت‌ها پیش خواستار عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی است اما این کار مستلزم موافقت تمام ۳۱ عضو کنونی ناتو است.

/ا.م