وزارت امور شهدا و انفال شدگان: دولت عراق هنوز غرامت جنایت نسل‌کشی انفال را پرداخت نکرده است

"فکر می‌کردیم پس از آزادی عراق اختلافات رفع می‌شوند"
بروان حمدی، معاون وزیر امور شهدا و انفال شدگان اقلیم کوردستان
بروان حمدی، معاون وزیر امور شهدا و انفال شدگان اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – یک مقام وزارت امور شهدا و انفال شدگان، دولت عراق را در عدم پرداخت غرامت به بستگان قربانیان عملیات نسل‌کشی انفال، مقصر دانست.

بروان حمدی، معاون وزیر امور شهدا و انفال شدگان اقلیم کوردستان، در حاشیه بزرگداشت چهلمین سالگرد انفال بارزانی‌ها، به گزارشگر کوردستان٢٤ گفت که پس از گذشت سالها، دولت عراق هنوز غرامت جنایت انفال را به بستگان قربانیان پرداخت نکرده است.

وی تاکید کرد که رژیم بعث در هر منطقه‌ای که قدرت ملت کورد را احساس کرده، دست به نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم آن زده است و کشتار جمعی بارزانی‌ها، فیلی‌ها و بمباران شیمایی حلبچه را به عنوان نمونه به یاد آورد.

در عملیات نسل کشی انفال که رژیم بعث در هشت مرحله در مناطق مختلف جنوب کوردستان انجام داد، ١٨٢ هزار نفر قتل عام و بیش از چهار هزار و ٢٠٠ روستای کوردستان نابود شدند.

آقای حمدی گفت:" فکر می‌کردیم پس از آزادی عراق، اختلافات در چارچوب قانون بودجه این کشور رفع می‌شوند و غرامت جنایت انفال، به بستگان قربانیان پرداخت می‌شود، اما دولت عراق تا کنون یک دینار هم پرداخت نکرده است".

معاون وزیر امور شهدا و انفال شدگان اقلیم کوردستان، تاکید کرد که اسناد کافی برای یافتن بقایای اجساد انفال شدگان، در دست نیست و رژیم بعث تمامی اسناد را نابود کرده است.

هنوز تعداد قابل توجهی از اجساد قربانیان عملیات نسل‌کشی انفال، پیدا نشده است.

ب.ن