عمار حکیم خواستار اجرای توافق‌نامه‌ی شنگال (سنجار) میان دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق شد

آوارگان ایزدی باید در محیطی آرام بە زادگاه آبا و اجدادی خود باز گردند

اربیل (کوردستان ۲۴)– رهبر جریان حکمت ملی عراق خواستار اجرای توافقنامه‌ی شنگال بین دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان بازگشت ایزدی‌های آواره به سرزمین آبا و اجدادی آنان شد.

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، روز سه‌شنبه ١٠ مرداد ۱۴۰۲، گفت که ایزدی‌ها نباید قربانی درگیری‌های سیاسی شوند و منتظر توافق بین احزاب سیاسی برای بازگشت به سرزمین اجدادی خود باشند.

رهبر جریان حکمت ملی خواستار هماهنگی بیشتر بین دولت عراق و اقلیم کوردستان برای اجرای توافقنامه‌ی شنگال و بازگرداندن آوارگان ایزدی به مناطق خود شده است.

وی افزود: سرزمین ایزدی‌ها، به‌ویژه منطقه‌ی شنگال باید هر چه زودتر بازسازی شود، مشکلات امنیتی و اداری در این مناطق حل شود، توافقنامه‌ی شنگال بین دو دولت اجرا شود و بازگشت آوارگان تسهیل شود.

وی گفت: همه‌ی طرف‌ها باید به توافق شنگال پایبند باشند. نه اینکه یک طرف برخی از مواد آن را اجرا کند و برخی دیگر را نادیده بگیرد. وی افزود: «موانع بازگشت ایزدی‌ها به شنگال سیاسی است نه مالی."

حکیم گفت: ایزدی‌ها قبل از جنگ داعش از سوی جامعه‌ی جهانی ناشناخته بودند، اما امروز پس از آن همه فداکاری، به دلیل ظلم و رنجی که متحمل شده‌اند، در میان جامعه‌ی جهانی کاملاً شناخته شده هستند.

روز سه‌شنبه ۱۱ آوریل ۲۰۲۳، وزارت امور داخلی اقلیم کوردستان به اظهارات وزیر مهاجرت و پناهندگان عراق در مورد دلایل عدم بازگشت پناه‌جویان به خانه‌های خود پاسخ داد و اعلام کرد کە: "متأسفانه وزیر مهاجرت و پناهندگان عراق در گفتگویی تلویزیونی از اظهار دلایل اصلی عدم بازگشت آواره‌ها و مشکلات پیش روی توافق‌نامه‌ی شنگال به مزایده و انتشار سخنان غیرمسئولانه و بی‌اساس در مورد آواره‌ها و استفاده از این موضوع در جهت اهداف سیاسی روی آورده است."  

وزارت امور داخلی اقلیم کوردستان علت عدم بازگشت پناهجویان را در وهله‌ی اول حضور نیروهای غیرقانونی در شنگال و عدم اجرای توافقنامه‌ی بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال ذکر کرده و اعلام کرد که "دولت اقلیم کوردستان همواره از بازگشت داوطلبانه و افتخارآمیز آوارگان به خانه‌هایشان حمایت کرده است".

شهرستان شنگال یکی از مکان‌هایی است که تروریست‌های داعش در ۳ آگوست ۲۰۱۴ به حمله کرده و هزاران نفر از مردم را کشتند و تعدادی هنوز مفقود هستند و بستگان آنها در حال حاضر به دلیل حضور عناصر پ ک ک و حشد الشعبی  در شنگال عدم وجود امنیت، در اردوگاه‌های استان دهوک به سر می‌برند. جنگجویان و خدمات در منطقه، نمی‌توانند به وطن خود بازگردند.

توافقنامه شنگال ٩ اکتبر ٢٠٢٠ بین دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان  در بغداد با نظارت مصطفی کاظمی نخست‌وزیر سابق عراق در ۶ ماده بە شرح زیر امضا شد:

۱ انتخاب فرماندار جدید.

۲ دولت فدرال مسائل امنیتی را مدیریت می‌کند.

۳ جذب ۲۵۰۰ نفر از مردم شنگال و پناهندگان و ایجاد نیروی جدید.

۴ پایان دادن به حضور پ‌ک‌ک و همه‌ی وابسته به آن.

۵ هیچ‌یک از اعضای پ ک ک نباید در نیروی امنیتی جدید استخدام شوند.

۶ اربیل و بغداد باید بازسازی و اداره‌ی شنگال را هماهنگی کنند.