هیئت عالی‌رتبه‌ی پارت دموکرات کوردستان برای حل اختلافات در بغداد با مقامات و جریان‌های سیاسی عراق دیدار خواهد کرد

این هیئت به موضوعات مربوط به ارسال سهم بودجه‌ی اقلیم کوردستان و تصویب قانون نفت و گاز خواهد پرداخت
لوگوی پارت دمکرات کوردستان
لوگوی پارت دمکرات کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)–هیئتی از دفتر سیاسی پارت دموکرات کوردستان در بغداد احزاب و سیاستمداران و جریان‌های سیاسی  عراقی دیدار خواهد کرد.

یک منبع آگاه به کوردستان ۲۴ گفت که هیئت بلندپایه‌ی دفتر سیاسی حزب دموکرات کوردستان روز یکشنبه ١٥ مرداد ١۴٠٢، برای دیدار با احزاب چارچوب هماهنگی و تعدادی دیگر از احزاب و سیاستمداران عراقی به بغداد سفر خواهد کرد.

به گفته‌ی این منبع، هیئت دفتر سیاسی پارت دموکرات کوردستان، درباره اجرای دستور کار کابینه‌ی محمد شیاع سودانی، اجرای قانون بودجه‌ی فدرال، تهیه لایحه نفت و گاز و تعدادی از مسائل دیگر با طرفین گفتگو خواهد کرد.

ریاست این هیئت را فاضل میرانی، رئیس اداری دفتر سیاسی پارت دموکرات بر عهده خواهد داشت و هوشیار زیباری، محمود محمد، پشتیوان صادق، فؤاد حسین و شماری دیگر از اعضای دفتر سیاسی پارت دمکرات در این هیئت حضور خواهند داشت.

همزمان ویان صبری، رئیس فراکسیون پارت دموکرات کوردستان در پارلمان عراق به کوردستان ۲۴ گفت: هیئتی از اقلیم کوردستان صبح امروز وارد بغداد شد و با هیئتی از دولت عراق دیدار خواهد کرد.

به گفته‌ی رئیس فراکسیون پارت دموکرات کوردستان، امید صباح، رئیس اداری هیئت دولت اقلیم کوردستان، این هیئت برای بررسی لایحه‌ی نفت و گاز به بغداد سفر کرده است.

یکی از موضوعاتی که سال‌هاست بین احزاب سیاسی عراق و اقلیم کوردستان اختلاف ایجاد کرده، تصویب لایحه‌ی نفت و گاز است. تصویب این لایحه امسال در توافقنامه‌ی سیاسی مورد توافق تشکیل‌دهندگان دولت کنونی عراق گنجانده شده است.

بر اساس توافق اقلیم کوردستان و طرف‌های عراقی شرکت‌کننده در کابینه‌ی محمد شیاع السودانی، دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق موظف خواهند شد طی ۶ ماه پس از تشکیل کابینه‌ی السودانی موضوعات بودجه‌ی کوردستان و صادرات نفت اقلیم کوردستان را حل نمایند.

اولین پیشنویس قانون نفت و گاز در اوایل سال ٢٠٠٧ میلادی توسط دولت فدرال وقت به ریاست نوری مالکی و مشتمل بر ۴٣ ماده تهیه شد که به دلیل اختلافات اربیل و بغداد به تصویب پارلمان نرسید. بر اساس آن لایحه می‌بایست " شورای فدرال نفت گاز برای تعیین سیاست نفتی تشکیل شود و نماینده‌ی اقلیم کوردستان با اختیارات وزیر در آن شورا حضور داشته باشد."

چهار سال بعد، در سال ۲۰۱۱، لایحه دیگری مشتمل بر ۴۹ ماده بدون بحث در پارلمان عراق تدوین شد. آنم به دلیل اختلافات سیاسی در پارلمان به رأی گذاشته نشد.

اکنون ضمن ادامه‌ی گفتگوها میان دولت اقلیم کوردستان دو دولت فدرال عراق معلوم نیست که کدامیک از لوایح تهیه‌شده به‌عنوان پیش‌نویس قانون جدید نفت و گاز مبنا قرار خواهد گرفت.