یکی از ائتلاف‌های عراق خواستار به تعویق انداختن موعد برگزاری انتخابات شوراهای استان‌ها است

کمسیون عالی برگزاری انتخابات عراق از کاهش ثبت‌نام رأی‌دهندگان برای شرکت در انتخابات استانی خبر داده است

اربیل (کوردستان ۲۴)– درحالی‌که کمسیون عالی انتخابات عراق گزارش کرده است که  اندکی از رأی دهندگان برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، ائتلاف مستقلون خواستار به تعویق انداختن موعد برگزاری این انتخابات است و تعدادی از جریان‌های عراقی را گرفتار در تب و تاب انتخاباتی توصیف کرده است. 

ائتلاف مستقلون در بیانیه‌ای گفته است: «تعدادی از جناح‌های سیاسی پس از تصرف کرسی‌های پارلمان، در تلاش هستند تا بر انتخابات شوراهای استانی هم مسلط شوند».

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در ١٥مرداد ١٤٠٢، نتایج ثبت‌نام نامزدها و رأی‌دهندگان در انتخابات محلی را اعلام کرد که نشان‌دهنده‌ی عقب‌نشینی قابل‌توجهی در تعداد نامزدها و رأی دهندگان بود.

به گزارش کمسیون عالی انتخابات، این کاهش نشان‌دهنده‌ی واکنش عمیق مردمی است که نیاز به ارزیابی دقیق و تصمیم‌گیری‌های مؤثر برای تضمین موفقیت و شفافیت روند انتخابات دارد. بنابراین ائتلاف مستقلین با نگرانی به کاهش نامزدها می‌نگرد و آگاه است که رقابت دموکراتیک بر وجود گزینه‌های متعدد و مختلف برای رأی‌دهندگان استوار است.

 در ادامه‌ی بیانیه‌ی مستقلون آمده است که " این امر به دلیل کاهشی است که ممکن است بر ماهیت تشکیل شوراها و تنوع افکار و دیدگاه‌های آنها تأثیر منفی بگذارد، بنابراین ائتلاف مستقل خواستار تحلیل دلایل این کاهش است.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که «با توجه به فهرست نهایی رأی‌دهندگان و شماره‌ی داده‌های به‌روز شده‌ی آن‌ها، یکی دیگر از نگرانی‌ها این است که تعداد کمتری از رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده، مشروعیت روند انتخابات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا نشان‌دهنده‌ی عدم اطمینان آنها برای شرکت در انتخابات است. در تعیین آینده جامعه خود فعالانه شرکت کنند.»

ائتلاف مستقلون پیش از این انتخابات استانی عراق را تحریم کرده و گفته بود که فضای دموکراتیک کنونی مناسب نیست و با اصول یکپارچگی و دموکراسی مطابقت ندارد.

مجلس نمایندگان عراق فدرال ۶ نوامبر را به‌عنوان تاریخ برگزاری انتخابات شوراهای استانی تصویب کرد.

به دلیل به تعویق افتادن برگزاری انتخابات پارلمانی در اقلیم کوردستان انتخابات استانی اقلیم هم همزمان با انتخابات سرتاسری عراق برگزار نمی‌شود. اما احزاب و ائتلاف‌های کوردستانی در مناطق کوردستانی خارج از اقلیم کوردستان در فعالانه در انتخابات شوراهای استانی شرکت خواهند کرد.