صباح صبحی: شرایط برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان مناسب است

"احتمال دارد ترکیه از برخی شروط خود عقب‌نشینی کند"
یکی از میادین نفتی اقلیم کوردستان
یکی از میادین نفتی اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – یک نماینده کورد در مجلس نمایندگان عراق، می‌گوید که شرایط را برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان و کرکوک مناسب می‌داند.

صباح صبحی، عضو فراکسیون نفت و گاز در مجلس نمایندگان عراق، در مصاحبه با روزنامه (الصباح)، موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشته است که در سفر اخیر هیات بلندپایه ترکیه به عراق و اقلیم کوردستان، این موضوع بررسی شده و هیئت ترکیه‌ای که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ریاست آن را به عهده داشته است، شش شرط را برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان و کرکوک، از طریق لوله انتقال نفت بندر جهان، در نظر گرفته است.

آقای صبحی، افزود که مقامات ترک، هزینه انتقال هر بشکه نفت از طریق خط لوله جهان را ١٣ دلار و استحقاق شرکت‌های ترکیه در تولید هر بشکه نفت را ٧ دلار تعیین کرده‌اند. همچنین از دولت عراق خواسته‌اند که شکایت خود را علیه ترکیه در دادگاه بین‌المللی پاریس پس بکشد، که در آن درخواست کرده‌اند ترکیه به پرداخت غرامت، مجازات شود.

عراق در دادگاه بین‌المللی پاریس از ترکیه به خاطر "نقض قراردادهای نفتی" فی‌مابین، شکایت کرده است.

عضو کمیسیون نفت و گاز عراق، از تعیین سە شرط دیگر ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت خبر داده است و اعلام کرده که مقام‌های عراق و اقلیم کوردستان در حال بررسی آن شروط هستند.

این نماینده کورد در مجلس نمایندگان عراق، به طور کلی شرایط را برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان و کرکوک مناسب دانسته و پیشبینی کرده؛ به دلیل اینکه دولت ترکیه تحت فشار اقتصادی است، حاضر به عقب نشینی از برخی شروط خواهد شد.

با صدور حکم دادگاه پاریس درباره "نقض قرارداد صادرات نفت با عراق از سوی ترکیه"، صادرات نفت اقلیم کوردستان و کرکوک از ماه مارس سال جاری، متوقف شد.

ب.ن