فاضل میرانی در گفتگو با "الزمان" همه از توقیف صادرات نفت کوردستان متضرر شده‌اند

در پی شکایت دولت عراق صادرات نفت اقلیم کوردستان به بندر جیهان متوقف شده‌است
فاضل میرانی، دبیر هیئت اجرایی پارت دموکرات کوردستان
فاضل میرانی، دبیر هیئت اجرایی پارت دموکرات کوردستان

اربیل (کوردستان ۲۴)– فاضل میرانی دبیری هیئت اجرایی دفتر سیاسی پارت دموکرات کوردستان می‌گوید نه‌تنها اقلیم کوردستان بلکه عراق بازار نفت هم از توقف صادرات نفت اقلیم کوردستان متضرر شده است. در صورت ادامه‌ی توقف صادرات نفت کوردستان شرکت‌ها و کشورها به دنبال منبعی دیگری خواهند بود.

فاضل میرانی، دبیر هیئت اجرایی دفتر سیاسی پارت دموکرات کوردستان، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی عراقی "الزمان" گفت: "هیچ‌کدام از جریان‌های ملی و طرف‌های بین‌المللی در رقابت‌های سیاسی که بعداً منجر به توقف صادرات نفت کوردستان به بندر جیهان شد، برنده نیستند".

به گفته‌ی رئیس هیئت اجرایی دفتر سیاسی پارت دموکرات کوردستان، نه تنها اقلیم کوردستان از تعلیق صادرات نفت متضرر شده است، بلکه عراق و بازار نفت نیز به دلیل تصمیم دادگاه بین‌المللی داوری پاریس متحمل خسارت مالی شده‌اند.

میرانی گفت: تقصیر ما نیست که عقلانیت مرکزگرایی در حکومت‌داری تغییر نکرده و منافع حزبی بر منافع اداری مقدم است. و از مرحله پس از سال ۲۰۰۳ عبور نکرده است. این موضوع مخصوصاً در پی تغییر رژیم قبلی عراق آشکارا در موضوعات قدیمی مشهود است. بااین‌حال عقلانیت قدیمی با گذار به مرحله‌ی پس از سال ٢٠٠٣(پس از سرنگونی حکومت بعثی)، تغییر نکرده است.

تقصیر ما نیست که روند سرشماری و توزیع ثروت در شرایط بحران‌های روزافزون در کشور به خاطر تنش‌ها و رقابت‌ها به فربه‌شدن احزاب و فراموش‌شدن مردم انجامید و سرنوشت افراد عراقی به رقابت‌های حزبی و حکومتی گره خورد.

صادرات نفت اقلیم کوردستان به بندر جیهان ترکیه از ۲۵ ماه مارس گذشته متوقف شده است. بر اساس توافق بین اربیل و بغداد، اقلیم کوردستان باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به شرکت SOMO تحویل دهد و در ازای آن بودجه‌ی اقلیم کوردستان باید از سوی بغداد تأمین شود.