هاکان فیدان: با بروز بحران در کرکوک با مقامات اقلیم کوردستان تماس برقرار کردم

"همه نیروها و جوامع کرکوک به طور برابر در مدیریت شهر مشارکت داشته باشند"
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید که با بروز بحران در کرکوک با مقامات اقلیم کوردستان، تماس برقرار کرده است.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز یکشنبه در تهران، پس از نشست با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، کنفرانس خبری برگزار کرد.

وی در این کنفرانس خبری، حوادث اخیر کرکوک را مورد توجه قرار داد و از اوضاع آن شهر کوردستانی، ابراز نگرانی کرد.

هاکان گفت:"کرکوک میهن ترکمان‌ها است که جامعه اصلی و از موسسان عراق هستند، ما با نگرانی بر تشنجات آنجا نظارت می‌کنیم که به آوارگی انجامیده است".

وزیر خارجه ترکیه، افزود که با بروز بحران در شهر با مقامات اقلیم کوردستان، تماس برقرار کرده است و از مقامات عراق خواست که به حضور حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در کرکوک پایان دهند و لازم دانست که تعادل در شهر حفظ شود و همه نیروها و جوامع کرکوک به طور برابر در مدیریت شهر، مشارکت داشته باشند.

او همچنین تاکید کرد که حفظ حقوق و منافع ترکمان‌ها در کرکوک، یک اصل سیاست کشورش در خصوص عراق است و اظهار داشت که ترکیه نمی‌خواهد حقوق ترکمان‌ها در کرکوک نادیده گرفته شوند و به حمایت از ترکمان‌ها در همه زمینه‌‌ها ادامه خواهند داد.

همچنین خاطرنشان کرد که استقرار صلح و ثبات در کرکوک بر صلح و ثبات سراسر عراق تاثیر دارد و کرکوک را نماد همزیستی مسالمت‌آمیز دانست.

این در حالی است که ساعت پنج عصر روز شنبه ٢ سپتامبر، شماری از جوانان کورد ساکن کرکوک در اعتراض به مسدود کردن مسیر کرکوک – اربیل از سوی اعراب و ترکمان‌ها، دست به اعتراض زدند و تظاهرات برپا کردند که از سوی نیروهای امنیتی عراق مورد حمله قرار گرفتند و به آنها تیراندازی شد.

اعراب و ترکمان‌ها با هدف جلوگیری از بازگشت پارت دموکرات کوردستان به کرکوک و شرکت آن حزب در انتخابات استانی کرکوک، اقدام به مسدود کردن مسیر کرکوک - اربیل کردند.

در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی عراق به تظاهرکنندگان، چهار شهروند کورد شهید و حدود ١٥ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

نیروهای امنیتی عراق، همچنین شماری زیادی از شهروندان کورد و روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌اند.

 ب.ن