فؤاد حسین: طرف ایرانی هم باید مانند دولت فدرال عراق و اقلیم کوردستان به توافق امنیتی پایبند باشد

حضور اپوزسیون ایرانی در عراق به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد
دکتر فواد حسین، نخست‌وزیر عراق فدرال
دکتر فواد حسین، نخست‌وزیر عراق فدرال

اربیل (کوردستان ۲۴)–وزیر امور خارجه‌ی عراق فدرال می‌گوید: بغداد به توافقنامه‌ی حفاظت از مرزها با تهران پایبند بوده و فردا این پیام را به ایرانی‌ها خواهد داد که خشونت و بمباران اقلیم کوردستان و نقض حاکمیت عراق مشکلات را حل نمی‌کند.

فؤاد حسین در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: "احزاب و سازمان‌های اپوزیسیون ایرانی نزدیک به ۵۰ سال است که در عراق حضور دارند و اقلیم کوردستان اقدامات لازم را برای خروج نیروهای مخالف ایرانی از مرزها و انتقال آنها به مناطق دیگر انجام داده است و در مانطق دیگر اسکان داده می‌شوند."

وزیر خارجه‌ی عراق گفت: "حضور احزاب و سازمان‌های اپوزیسیون ایرانی در اقلیم کوردستان به 50 سال پیش برمی گردد. ما روابط خوب و منافع مشترکی با ایران داریم و این موضوع  تهدید حاکمیت عراق و خشونت قابل‌حل نیست و روابط دو طرفه‌ی ما از خشونت‌ها جلوگیری می‌کند."

وی گفت: سیاست عراق روشن است و اجازه نمی‌دهد این نیروها از مرز عبور کرده و علیه دولت ایران از سلاح استفاده کنند. با طرف ایرانی هم گفتگو کرده‌ایم که نباید با خشونت و بمباران برخی  مناطق اقلیم کوردستان را تهدید بکند. "

وی افزود: بر اساس توافقنامه‌ی امضا شده بین دولت عراق و ایران، دولت اقلیم کوردستان اقدامات لازم را برای خروج این نیروها از مناطق مرزی و اسکان آنها در مرکز عراق و اقلیم کوردستان انجام داده است و انتظار داریم ایران طرف ایرانی هم پایبند این توافق باشد.

وزیر امور خارجه‌ی عراق گفت: فردا به‌طرف ایرانی پیام خواهم داد که طرف ایرانی نباید علیه اقلیم کوردستان و حاکمیت خاک عراق از خشونت استفاده کند."