سازمان ملل به گفتگوها درباره توافق امنیتی بغداد و تهران پیوست

سازمان ملل بر اجرای توافق امنیتی نظارت می‌کند
ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان، قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق و جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق
ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان، قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق و جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – نماینده سازمان ملل متحد، با حضور در نشست امروز اربیل، به گفتگوها درباره توافق امنیتی بغداد و تهران پیوست.

امروز دوشنبه، نشست ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در اربیل برگزار شد و جنین هانس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل متحد نیز در آن حضور یافت.

در این نشست، توافق امنیتی بغداد و تهران و موضوع اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت.

چنانکه از اظهارات برخی مقامات عراقی برمی‌آید، تهران و بغداد در مورد خروج نیروهای احزاب کورد مخالف ایران، از مناطق مرزی، به توافق رسیده‌اند.

حضور نماینده سازمان ملل متحد در این نشست، برای نظارت بر  اجرای این توافق امنیتی بوده است.

ایران پیش از این به طور مداوم و به خصوص پس از اعتراضات فراگیر و ضد حکومتی آن کشور، مقرات احزاب کورد مخالف خود را در داخل مرزهای اقلیم کوردستان بمباران کرده است.

ایران احزاب کورد را به تحریک و دامنه زدن به اعتراضات متهم کرده است. اعتراضاتی که سال ٢٠٢٢ با جانباختن ژینا امینی، دختر جوان کورد در هنگام بازداشت وی توسط گشت ارشاد به دلیل آنچه "بد حجابی" نامیده می‌شود، آغاز شد.

مقامات اقلیم کوردستان، بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند هیچ گروه یا سازمانی، از داخل مرزهای اقلیم کوردستان، امنیت ملی ایران را تهدید کند.

از طرفی دیگر احزاب کورد مخالف ایران، به طور رسمی اعلام کرده‌اند که سالهاست مبارزه مسلحانه را کنار گذاشته‌اند و مبازرات آنها علیه جمهوری اسلامی بیشتر جنبه سیاسی دارد، تا نظامی. مخالفان کورد جمهوری اسلامی، تصریح کرده‌اند که فقط در صورت دفاع از خود در برابر حملات ایران، از سلاح استفاده می‌کنند.

تهران هشدار داده است که اگر دولت عراق تا ١٩ سپتامبر قادر به خارج کردن نیروهای کورد از مناطق مرزی نباشد، حملات پهپادی و توپخانه‌ای خود را علیه مواضع مشکوک در داخل مرزهای اقلیم کوردستان، از سر خواهد گرفت.

ایران، سال گذشته حملات هوایی گسترده‌ای علیه مقرات احزاب کورد مخالف خود در داخل مرزهای اقلیم کوردستان انجام داد که در اثر آن دست‌کم ١٤ نفر جان باخته و نزدیک به ٦٠ نفر دیگر مجروح شدند.

ب.ن