عضو کمیته‌ی مرکزی پارت دمکرات کوردستان: از تلاش سودانی برای حل قانونی مشکلات با کوردستان ممانعت می‌شود

در مناقشه‌ی بغداد با اقلیم کوردستان، مردم کوردستان هوشیارانه از دولت اقلیم کوردستان حمایت کردند
اشواق جاف، عضو کمیته‌ی مرکزی و مسئول شاخه‌ی ٥ پارت دمکرات کوردستان در بغداد
اشواق جاف، عضو کمیته‌ی مرکزی و مسئول شاخه‌ی ٥ پارت دمکرات کوردستان در بغداد

اربیل (کوردستان ۲۴)– عضو کمیته‌ی مرکزی و مسئول شاخه‌ی پنجم پارت دمکرات کوردستان در بغداد، می‌گوید که جامعه‌ی جهانی باید در مورد وضعیت کنونی عراق موضع بگیرد و نباید تماشاگر گرسنه نگاه‌داشتن مردم کوردستان باشد.

اشواق جاف عضو کمیته‌ی مرکزی و مسئول شاخه‌ی پنجم پارت دمکرات کوردستان در بغداد روز شنبه اول مهرماه ۱۴۰۲، هنگام شرکت در برنامه‌ی خبری کوردستان۲۴ گفت: پس از آزادسازی و تشکیل دولت جدید در عراق، احزاب سیاسی به اقلیم کوردستان پناه بردند، اما متأسفانه پس از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ با اتکا بر عقلیت باور نداشتن به حقوق ملت کورد شروع به اعمال فشار بر مردم اقلیم کوردستان کردند. وی گفت: «در کشور عراق دولتی وجود دارد که به حقوق ملت کرد اعتقادی ندارد، درست است که حقوق مردم در قانون اساسی عراق آورده شده است، اما درواقع این حقوق اجرا نشده است و همه‌ی کابینه‌هایی که در عراق تشکیل می‌شوند بعد از تشکیل از عمل به قانون اساسی در حق مردم کوردستان پشیمان می‌شوند.

وی گفت: قطع بودجه‌ی اقلیم کوردستان از دولت عراق برای جلب اعتماد مردم کورد بود، اما مردم کوردستان با نهایت احساس مسئولیت از دولت اقلیم کوردستان حمایت کردند و برنامه‌ی آنان را شکست دادند.

اشواق جاف در خصوص فشارهای کنونی بغداد علیه اقلیم کوردستان گفت: «به نظر من آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد تقسیم نقش‌ها توسط برخی احزاب در ائتلاف حاکم علیه اقلیم کوردستان است. در غیر این صورت چگونه یک حزب می‌تواند با اقلیم کوردستان توافق‌نامه امضا کند و نمایندگان همان حزب در مجلس نمایندگان در مقابل حقوق کوردستان بایستد؟ بنابراین کوردها باید متحد باشند، زیرا اکنون مشخص شده است که در عراق افرادی هستند که مخالف حقوق مردم کوردستان و قانون اساسی هستند. اقلیم کوردستان، آنها به‌صورت سیاسی و علنی علیه آن لابی می‌کردند."

او گفت: "کوردها به اتحاد و اجماع نیاز دارند. ما باید در این مرحله به‌صورت دیپلماتیک لابی کنیم. کشورهایی که جامعه‌ی بین‌المللی نامیده می‌شوند نمی‌توانند مستقیماً در امور عراق دخالت کنند، اما می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر سیاست عراق تأثیر بگذارند. درعین‌حال، این کشورها نباید هنگام گرسنه نگاه‌داشتن مردم کوردستان تماشاگر باشد. آنچه اکنون در حال رخ دادن است تلاشی برای گرسنگی مردم کوردستان و شکستن عزت اقلیم کوردستان است.

مسئول شاخه‌ی ۵ پارت دمکرات کوردستان در بغداد گفت که" محمد شیاع سودانی تلاش می‌کند مشکلات را بر طبق قانون اساسی حل‌وفصل کند، اما چون بخشی از ائتلاف اداره‌ی دولت است توانایی آن را ندارد. اگر خودش تصمیم بگیرد به او راه داده نخواهد شد. نخست‌وزیر اقلیم کوردستان و نخست‌وزیر عراق می‌خواهند مسائل را در چارچوب قانون اساسی حل کنند، اما تصور نمی‌کنم این اجازه بو سودانی داده بشود. به نظر من موافقت با ارسال سه‌ماهه‌ی حقوق حقوق‌بگیران کوردستان به‌منظور ایجاد سازوکار سفر سودانی به آمریکا بود تا به جامعه‌ی جهانی بگوید مشکلات را با اقلیم کوردستان حل کرده است. بر اساس برنامه‌ای که نخست‌وزیر اقلیم کوردستان به دولت فدرال عراق داده است، باید در مرحله‌ی بعد حقوق سه ماه دیگر شهروندان کوردستان ارسال شود."