نچیروان بارزانی: مشکل ریشه‌ای عراق عدم پایبندی به نظام فدرالی است

"دولت اقلیم در نهایت شفافیت با بغداد تعامل کرده است"
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – رئیس اقلیم کوردستان، مشکل ریشه‌ای عراق را عدم پایبندی به نظام فدرالی دانست و تاکید کرد که دولت اقلیم در نهایت شفافیت با بغداد تعامل کرده و بغداد نیز باید به طور جدی وارد عمل شود.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه در دیدار سالانه (میری) که در اربیل، پایتخت اقلیم برگزار شد، مسائل بین اقلیم و بغداد را مورد توجه قرار داد و گفت که مشکل ریشه‌ای بین اربیل و بغداد این است که عراق در قانون اساسی، یک کشور فدرالی، اما در واقعیت یک نظام مرکزی است. "من فکر می‌کنم ابتدا باید این مشکل را حل کرد".

وی، افزود که خواستار ثبات سیاسی و اقتصادی در عراق هستند و می‌خواهند که مردم در رفاه زندگی کنند.

و نیز تاکید کرد که مسائل فی‌مابین باید حل شوند،" دولت اقلیم کوردستان در نهایت شفافیت با بغداد تعامل کرده و بغداد نیز باید به طور جدی وارد عمل شود و مشکل پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کوردستان را حل کند و کارمندان اقلیم مانند کارمندان سراسر عراق، حقوق ماهانه خود را دریافت کنند".

آقای بارزانی، گفت که اقلیم کوردستان از موسسین اصلی دولت عراق جدید است و به عنوان بخشی اصلی از آن، باقی خواهد ماند.

رئیس اقلیم کوردستان، درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم از خط لوله انتقال نفت کرکوک – جیحان، تصریح کرد که ترکیه مبلغ تعیین شده از سوی عراق (شش دلار) برای استخراج نفت را قبول ندارد، "زیرا عراق در برخی مناطق برای آن ٣٠ دلار و در برخی مناط‌ق دیگر، کمتر تعیین کرده است و این مشکل باید در بغداد حل شود".

روابط بین پارت دموکرات و اتحادیه میهنی کوردستان به عنوان دو حزب عمده اقلیم، از دیگر موضوع‌های مورد نظر رئیس اقلیم بود که در خصوص آن لازم دانست؛ با توجه به شرایط فعلی، دو حزب، یک توافق جدید برای اداره امور اقلیم کوردستان، امضا کنند.

 مرکز تحقیقات خاورمیانه (میری)، هر سال با حضور مقام‌های سیاسی، اساتید دانشگاه، شخصیت‌‌های مطرح در عرصه‌های سیاست و اقتصاد و دیپلمات‌های خارجی، تحت عنوان دیدار میری، نشست‌هایی ویژه برای بررسی مسائل اقلیم کوردستان، عراق و منطقه، برگزار می‌کند.

ب.ن