دیندار زیباری: مناطق مورد مناقشه به دالان قاچاق مواد مخدر تبدیل شده‌اند

"به دلیل شکاف امنیتی"
دیندار زیباری، هماهنگ امور بین‌المللی در دولت اقلیم کوردستان
دیندار زیباری، هماهنگ امور بین‌المللی در دولت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – یک مقام در دولت اقلیم کوردستان، می‌گوید که مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد، به دلیل وجود شکاف امنیتی به دالان قاچاق مواد مخدر تبدیل شده‌اند.

دیندار زیباری، هماهنگ امور بین‌المللی در دولت اقلیم کوردستان، امروز یکشـنبه در جریان کنفرانس مبارزه با مواد مخدر که با حضور مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اربیل برگزار شد، با بیان اینکه از همه مرزها مواد مخدر به اقلیم وارد می‌شود، تاکید کرد:" وجود شکاف امنیتی در مناطق مورد مناقشه بین اقلیم کوردستان و بغداد، آن مناطق را به دالان قاچاق مواد مخدر تبدیل کرده است".

زیباری، گفت دولت عراق تاکنون مبارزه با مواد مخدر را در اولویت کار خود قرار نداده است.

پس از حوادث ١٦ اکتبر ٢٠١٧ و لشکرکشی ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی به مناطق مورد مناقشه و خروج نیروی پیشمرگ کوردستان از آن مناطق، شکاف امنیتی بزرگی ایجاد شد که بقایای گروه دولت اسلامی – داعش با سوءاستفاده از آن توانستند دست به تحرکات تروریستی زده و مردم غیرنظامی و نیروهای ارتش عراق را در آن مناطق، مورد هدف قرار دهند.

اگرچه بغداد برای رفع شکاف امنیتی ایجاد شده در مناطق مورد مناقشه، اقدام به تشکیل تیپ‌های مشترک از نیروی پیشمرگ و ارتش عراق کرد، اما فعالیت این تیپ‌ها به دلیل عدم تخصیص بودجه تا کنون آغاز نشده است.

با گذشت چند ماه از تصویب قانون بودجه عمومی عراق در مجلس نمایندگان این کشور، قانون بودجه هنوز اجرایی نشده است.

عبدالخالق طلعت، نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرماندهی عملیات مشترک عراق، پیش از این اعلام کرده است که با اجرا شدن قانون بودجه، فعالیت تیپ‌های مشترک در مناطق مورد مناقشه آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرده است که در صورت عدم کنترل شکاف امنیتی در آن مناطق، حملات بقایای داعش - و به تبع آن قاچاق مواد مخدر – افزایش می‌یابد.

این در حالی است که رسانه‌های عراقی از تبدیل شدن این کشور به ترانزیت مواد مخدر در دو دهه گذشته خبر داده‌اند.

ب.ن