شش سال از حماسه پردی گذشت

مهاجمان عراقی شکست سنگینی را متحمل شدند
مقاومت تاریخی نیروی پیشمرگ کوردستان در برابر حمله ارتش عراق و حشد شعبی
مقاومت تاریخی نیروی پیشمرگ کوردستان در برابر حمله ارتش عراق و حشد شعبی

اربیل (کوردستان٢٤) – در حماسه پردی، نیروی پیشمرگ کوردستان، تانک‌های آبرامز را درهم شکست و مهاجمان عراقی را با شکست سنگینی مواجه کرد.

امروز ٢٠ اکتبر، شش سال از حماسه ‌آفرینی نیروی پیشمرگ کوردستان در منطقه پردی می‌گذرد. رویدادی که در بین مردم کوردستان به (حماسه آبرامز شکنان) معروف است.

پس از برگزاری همه‌پرسی برای اقلیم کوردستان در ٢٥ سپتامبر ٢٠١٧، به دستور پرزیدنت مسعود بارزانی، نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق در واکنش به آن، دست به لشکرکشی به مناطق کوردستانی خارج از حوزه اداری اقلیم کوردستان از جمله کرکوک، زدند.

یورشی که در ١٦ اکتبر ٢٠١٧ انجام شد و در ادامه آن نیروهای حشد شعبی تا منطقه پردی در ٥٠ کیلومتری اربیل پیشروی کردند.

نیروی پیشمرگ کوردستان در واکنش به این پیشروی که با هدف تصرف اربیل در حال ادامه بود، مقاومت سختی از خود نشان داد و با درهم شکستن تانک‌های آبرامز آمریکایی که در اختیار نیروهای عراق قرار گرفته بود، مهاجمان عراقی را با عقب‌نشینی و شکست سنگینی مواجه کرد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، در عید قربان سال جاری از محور پردی دیدار کرد و ضمن تبریک عید به پیشمرگان آن محور، تاکید کرد که مقاومت در پردی از برهم زدن اوضاع اقلیم کوردستان جلوگیری کرد.

در نتیجه حوادث ١٦ اکتبر، شهر کرکوک به تصرف حشد شعبی و ارتش عراق درآمد، ١٤٢ سمت مدیریتی از جامعه کورد سلب شد، سه هزار خانه شهروندان کورد غارت شدند و ٢٠٠ خانه و ٥٠ موسسه رسانه‌ای کوردها به آتش کشیده شدند. همچنین ٥٣ هزار خانواده کورد که شمار آنها به بیش از ٢٠٠ هزار نفر می‌رسید، آواره شدند و شماری از آنها هنوز در آوارگی به سر می‌برند.

ب.ن