ایران: حمله گروه‌های نیابتی به اسرائیل طبیعی است

"شاید وضعیت از کنترل خارج شود"
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر  و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران

اربیل (کوردستان٢٤) – دیپلمات ارشد ایران، می‌گوید که حمله به اسرائیل توسط گروه‌های تحت حمایت کشورش، با توجه به جنگ غزه، یک امر طبیعی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، امروز سه‌شنبه ٣١ اکتبر، با اشاره به جنگ غزه، اعلام کرد که حمله گروه‌های تحت حمایت تهران به اسرائیل، "طبیعی است" و هشدار داد که در صورت عدم دستیابی به آتش‌بس، حملات گسترده‌تری رخ دهند.

امیرعبداللهیان، این سخنان را در پایتخت قطر و در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر بیان کرد.

در این دیدار که با حضور وزیر امور خارجه قطر انجام شد، دو طرف درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ غزه گفتگو کرده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران، به نقل از امیرعبداللهیان منتشر کرده:"طبیعی است که گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در برابر همه این جنایات اسرائیل، ساکت ننشینند".

دیپلمات ارشد ایران، پس از گفتگو با شیخ تمیم، تاکید کرد:" آنها منتظر توصیه هیچ کس نخواهند بود، بنابراین ما باید از آخرین فرصت‌های سیاسی برای توقف جنگ استفاده کنیم." همچنین هشدار داد که وضعیت "از کنترل خارج شود".

اسرائیل در واکنش به حمله بی‌سابقه حماس در ٧ اکتبر، حملات گسترده‌ای به سراسر غزه آغاز کرد. به گفته مقامات اسرائیلی، در حمله حماس بیش از ١٤٠٠ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، کشته شده‌ و بیش از ٢٣٠ نفر به گروگان گرفته شده‌اند.

مدیریت بهداشت غزه نیز که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرده در حملات اسرائیل ٨٥٠٠ نفر کشته شده‌اند که بیش از ٣٥٠٠ نفر از آنها کودک بوده‌اند.

با تشدید بحران، گروه‌های مورد حمایت ایران در لبنان، سوریه و یمن، علیه اسرائیل حملات فرامرزی آغاز کرده‌اند و بسیاری بیم آن را دارند که منطقه ملتهب شود.

 حوثی‌های یمن در یک مانور نظامی توان موشکی خود را به نمایش گذاشته‌اند
حوثی‌های یمن در یک مانور نظامی توان موشکی خود را به نمایش گذاشته‌اند

تنش در دریای سرخ

اظهارات امیرعبداللهیان، ساعاتی پس از آن بیان شد که شورشیان حوثی در یمن، مسئولیت حمله موشکی به جنوب اسرائیل را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که به حملاتشان ادامه می‌دهند.

اندکی پس از آن، ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهایش یک موشک زمین به زمین که از اطراف دریای سرخ به سمت آن کشور شلیک شده است را با موفقیت رهگیری کرد‌ه‌اند.

از طرفی دیگر محمد بن عبدالرحمن، وزیر امور خارجه قطر، با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت که در دیدار با امیر عبداللهیان "تشدید خطرناک درگیری‌ها در نوار غزه و کرانه باختری و اهمیت پیشبرد آتش بس فوری" را بررسی کرده‌اند. "ما همچنین بر ضرورت تشدید تلاش‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از گسترش خشونت و درگیری در منطقه تاکید کردیم".

ایران و قطر از حامیان سرسخت آرمان فلسطین بوده‌اند و کانال‌های ارتباطی باز با حماس، حاکم اسلامگرای غزه دارند.

ب.ن