رئیس اقلیم کوردستان و رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس باهم دیدار خواهند کرد

این دیدار در حالی است که سفر قابل‌انتظار رئیس‌جمهوری فرانسه به بغداد و اربیل به تعویق افتاده است
نچیروان بارزانی و امانوئل مکرون/آرشیو
نچیروان بارزانی و امانوئل مکرون/آرشیو

اربیل (کوردستان ۲۴)– امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه فردا در کاخ الیزه از نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان پذیرایی خواهد کرد.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه ساعت ١١ روز جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۲، به‌ وقت پاریس  در کاخ الیزه با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان دیدار خواهد کرد.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه جزئیات بیشتری در مورد این دیدار منتشر نکرده است.

دولت اقلیم کوردستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان به دعوت رسمی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه (۳ نوامبر ۲۰۲۳) به پاریس خواهد رفت.

ریاست اقلیم کوردستان در مورد موضوع این دیدار اعلام کرده است که دو طرف در مورد روابط فرانسه با عراق و اقلیم کوردستان، توسعه‌ی همکاری‌های متقابل و وضعیت عراق و به‌طورکلی منطقه به رایزنی خواهند پرداخت.

سفر نچیروان بارزانی به فرانسه دومین سفر مقامات اقلیم کوردستان به پاریس در سال جاری خواهد بود. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر بارزانی شامگاه پنج‌شنبه ۲۷بهمن ۱۴۰۱، در کاخ الیزه پاریس با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد.

در آن دیدار توسعه‌ی روابط تاریخی و دوستانه‌ی فرانسه و اقلیم کوردستان و آخرین تحولات اوضاع عمومی عراق و منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یکی از موضوعات اصلی آن نشست اصلاحات کابینه‌ی نهم دولت اقلیم کوردستان به‌ویژه در زمینه‌ی تنوع اقتصادی و منابع درآمدی، توجه به بخش کشاورزی و صادرات محصولات داخلی به بازارهای خارجی به‌ویژه اروپا بود.

رئیس‌جمهور فرانسه قرار بود اواخر ماه جاری میلادی برای شرکت در سومین اجلاس بغداد به عراق و اقلیم کوردستان سفر کند، اما این سفر به دلیل «وضعیت کنونی منطقه و جنگ بین حماس و اسرائیل» برای مدتی نامعلوم به تعویق افتاد.

بیش‌تر:

سفر مورد انتظار رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد و اربیل به تعویق افتاد