رئیس قبیله‌ی عرب "شرابی" در نینوا از حمایت‌های پرزیدنت بارزانی برای بازگشت ٢٨٠ خانوار این قبیله به زادگاه آنان قدرانی کرد

٢٨٠ خانوار آواره‌ی دوران جنگ داعش تحت حمایت پرزیدنت بارزانی و نخست‌وزیر اقلیم کوردستان از اردوگاهای اقلیم کوردستان به زادگاه خود در شهر زمار استان نینوا بازگشتند.

اربیل (کوردستان ۲۴)– رئیس قبیله‌ی شرابی در مورد بازگشتشان به روستای شیخان در منطقه‌ی زمار، ضمن قدردانی از پرزیدنت بارزانی گفت: به لطف ایشان به سرزمین آبا و اجدادی خود بازگشتیم.

شیخ عبودی عزیز النمار، رئیس قبیله‌ی عربی شرابی در منطقه‌ی زمار روز چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲، به کوردستان ۲۴ گفت: ما از زحمات پرزیدنت مسعود بارزانی با افتخار تشکر می‌کنیم و پس از سال‌ها آوارگی، با تلاش ایشان به وطن نیاکان خود بازگشتیم.

وی گفت: "امروز آن‌قدر خوشحالیم که نمی‌توان این روز مبارک را با کلمات توصیف کرد. از پرزیدنت بارزانی، نخست‌وزیر و مقامات اقلیم کوردستان به خاطر بازگشت ما پس از سال‌ها به منطقه خود تشکر می‌کنیم.".

۲۸۰ خانواده‌ی پناهنده‌ی ساکن در اردوگاه‌های اقلیم کوردستان صبح چهارشنبه طی مراسمی به خانه‌های خود در روستای شیخان از توابع زمار در استان نینوا بازگشتند.

سیروان روژبیانی معاون فرماندار نینوا در یک نشست خبری گفت که پس از سال‌ها آوارگی به دلیل جنگ با داعش، امروز بسیار خوشحالیم که اقوام خود را به روستای شیخان در شهر زمار بازگردانیم.

وی گفت: «از پرزیدنت بارزانی و نخست‌وزیر مسرور بارزانی به خاطر تشکیل کمیته‌ای از سوی وزارت امور داخلی برای ایجاد امکانات بازگشت پناه‌جویان به خانه‌های خود در  زمار تشکر می‌کنیم.

بیش از ۶۶۰ هزار آواره در اقلیم کوردستان زندگی می‌کنند که ۴۱ درصد آنها در اربیل، ۴۰ درصد در دهوک و ۱۹ درصد در سلیمانیه اسکان داده شده‌اند. حدود ۲۵ اردوگاه پناه‌جویان در اقلیم کوردستان وجود دارد که هزینه‌ی سالانه آنها بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است.

جنگجویان داعش در سال ۲۰۱۴ کنترل شهر زمار و بیشتر مناطق استان نینوا را به‌دست گرفتند. روز دوشنبه ۲۵/۱۰/۲۰۱۴، نیروهای پیشمرگه به رهبری پرزدیدنت مسعود بارزانی منطقه زمار را از دست داعش آزاد کردند و پس‌ازآن استان نینوا در اواسط سال ٢٠١٧ به‌طور کامل از دست داعش آزاد شد.