اسرائیل: خانه‌ی اسماعیل هنیه رهبر حماس را در غزه بمباران کردیم

در چهلمین روز جنگ اسرائیل و حماس رئیس‌جمهوری ترکیه اسرائیل را تروریست نامید

اربیل (کوردستان ۲۴)– ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، اعلام کرد جنگنده‌های این کشور خانه‌ی متعلق به اسماعیل هنیه، رهبر حماس، را در غزه بمباران کردند.

اسماعیل هنیه رهبر حماس در قطر سکونت دارد.

ارتش اسرائیل در چهل و یکمین جنگ غزه اعلام کرد خانه‌ی اسماعیل هنیه «به‌عنوان زیرساخت تروریستی مورد استفاده قرار می‌گرفت و اغلب از آن به‌عنوان محل ملاقات رهبران ارشد حماس برای هدایت حملات تروریستی علیه غیرنظامیان اسرائیلی و سربازان اسرائیلی استفاده می‌شد.»

آمریکا، کانادا، اتحادیه‌ی اروپا، ژاپن، اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

ارتش اسرائیل دو هفته پیش هم گفته بود محل سکونت خانواده اسماعیل هنیه، رهبر تبعیدی حماس، در حاشیه‌ی شمالی شهر غزه را هدف حمله هوایی قرار داده است.

همزمان با اعلام این خبر از سوی ارتش اسرائیل، اخبار جدیدی در مورد اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیە و ابراز خوش‌بینی رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با آزادی گروگان‌ها و پاسخ حماس به خبر رویترز در مورد اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

امیدواری بایدن به آزادی گروگان‌ها از سوی حماس

در ادامه‌ی جنگ چهل روزه‌ی اسرائیل و حماس، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید به دستیابی به توافقی برای آزاد شدن گروگان‌های حماس در غزه «تا حدی امیدوار» است.

رئیس‌جمهور آمریکا که در نشستی خبری در کالیفرنیا حضور داشت، بار دیگر به «همکاری فوق‌العاده» قطر در پیشبرد مذاکرات بین اسرائیل و حماس در این زمینه اشاره کرد.

بایدن در پاسخ به سؤالی درباره‌ی عملیات ارتش اسرائیل در بیمارستان الشفاء غزه، حماس را به ارتکاب «جنایت جنگی» به دلیل «ایجاد پایگاهی زیر بیمارستان»‌ متهم کرد.

ارتش اسرائیل چهارشنبه‌شب پس از ورود نیروهایش به بیمارستان الشفاء مقادیری سلاح و مهمات را به نمایش گذاشت که ادعا می‌کند متعلق به حماس بوده و از داخل بیمارستان به‌دست آمده است.

باوجوداین هنوز شواهدی از وجود یک پایگاه در زیر بیمارستان و فعالیت اعضای حماس در آن منتشر نشده است.

حماس استفاده از تأسیسات پزشکی و درمانی برای مخفی کردن فعالیت‌هایش را انکار می‌کند و خواستار حضور یک هیئت حقیقت‌یاب در بیمارستان الشفاء شده است.

جنگ لفظی اردوغان و نتانیاهو

اداره‌ی ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، نوشت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه طی یک سخنرانی در حزب حاکم این کشور، اسرائیل را یک دولت تروریستی نامیده است.

بر اساس این گزارش، اردوغان گفت: «اسرائیل در حال اجرای استراتژی نابودی کامل یک شهر و مردم آن است. خیلی روشن و صریح بگویم که اسرائیل یک دولت تروریستی است.»

وی افزود: «ما اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل که مردم مظلوم غزه را وحشیانه به قتل رساندند در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه خواهند شد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از اظهارات اردوغان در حزب عدالت و توسعه، رئیس‌جمهور ترکیه را متهم کرد که «از دولت تروریستی حماس حمایت می‌کند».

نتانیاهو در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: «اتفاقاً، نیروهایی هستند که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. یکی‌شان اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است که اسرائیل را دولت تروریستی نامیده، اما از دولت تروریستی حماس حمایت می‌کند و روستاهای ترکیه را در داخل خود این کشور بمباران می‌کند. بنابراین، حرف آنها برای ما ارزشی ندارد.»

اردوغان همچنین نتانیاهو را متهم کرد که مردم غزه را با بمب هسته‌ای تهدید کرده است و گفت: «به نتانیاهو می‌گویم که تو بمب اتمی داری، بمب هسته‌ای داری و با آنها مردم غزه را تهدید می‌کنی. ما این را می‌دانیم. اما پایان تو نزدیک است. تو می‌توانی هر تعداد که بخواهی بمب هسته‌ای داشته باشی. مهم نیست که چه چیزی داری. تو رفتنی هستی.»

اردوغان ماه گذشته سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به اسرائیل را لغو کرد و گفت: «ترکیه مشکلی با دولت اسرائیل ندارد. اما آنکارا هرگز جنایات تل‌آویو را تأیید نمی‌کند.»

وی همچنین با اشاره به این‌که کشورهای غربی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند، افزود: «حماس یک سازمان تروریستی نیست، بلکه یک گروه آزادی‌بخش است که برای محافظت از سرزمین‌ها و هم‌وطنان خود مبارزه می‌کند.

حزب‌الله گزارش رویترز در مورد دیدار اسماعیل هنیه و علی خانمه‌ای را تکذیب کرد

گروه حماس گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص جزییاتی از ملاقات هفته‌ی گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را «تکذیب» کرده و آن را «بی‌اساس» خوانده است.

رویترز روز چهارشنبه نوشته بود که علی خامنه‌ای در دیدار با اسماعیل هنیه با اشاره به اینکه حماس قصد خود برای حمله به اسرائیل را به ایران خبر نداده بوده، گفته ایران به نفع حماس وارد جنگ نخواهد شد، هرچند حمایت‌های معنوی و سیاسی از این گروه را ادامه خواهد داد.

رویترز همچنین نوشته بود که رهبر جمهوری اسلامی از اسماعیل هنیه خواسته صداهای افرادی در حماس را که از ایران و حزب‌الله می‌خواهند به سود جنگ حماس وارد کارزار شوند، «خاموش کند».

گروه حماس در واکنش به نوشته رویترز به شبکه‌ی المیادین گفته است: از «انتشار اخبار بی‌اساس متأسف است» و از این خبرگزاری می‌خواهد درستی مطالب خود را بررسی کند.

المیادین نوشت رویترز «به دروغ» مطالبی را از زبان رهبر ایران منتشر کرده است.

بیش‌تر:

بیش از ۴۰۰ نفر از کارمندان دولت بایدن خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شدند