برگزاری اولین جشنواره ارده و محصولات بومی آمیدی

"محصول ٢٩ آسیاب منطقه عرضه شده است"
تولید ارده در آمیدی ٥٠٠ سال قدمت دارد
تولید ارده در آمیدی ٥٠٠ سال قدمت دارد

اربیل (کوردستان٢٤) – در اولین جشنواره ارده و محصولات بومی آمیدی که به توصیه پرزیدنت بارزانی برگزار شده، محصول ٢٩ آسیاب منطقه عرضه شده است.

امروز پنجشبه ٢٣ نوامبر، اولین جشنواره ارده و محصولات بومی آمیدی در آن شهر باستانی آغاز به کار کرد و قرار است به مدت دو روز ادامه پیدا کند.

در این جشنواره، به غیر از ارده، سایر محصولات بومی از جمله انار، سُماق و برنج عرضه می‌شوند.

وارشین مایی، فرماندار آمیدی به گزارشگر کوردستان٢٤ گفت:"در آمیدی و اطراف آن ٢٩ آسیاب ارده فعال هستند و محصول همه آنها در جشنواره عرضه شده است. بیشتر آسیاب‌ها آبی هستند و به همین دلیل ارده آنها متفاوت است و طعم بسیار خوبی دارد و تفاوت ارده آمیدی با ارده تولید شده در سایر مناطق، در این ویژگی است."

ارده آمیدی، بسیار معروف است. تولید ارده در آن شهر ٥٠٠ سال قدمت دارد و مردم از نقاط مختلف برای خرید ارده به آمیدی سفر می‌کنند.

فرماندار آمیدی، می‌گوید که میزان تولید ارده به میزان تولید کنجد منطقه در سال بستگی دارد و هرچه کنجد بیشتری تولید شود به همان اندازه تولید ارده افزایش می‌یابد.

چند سالی‌ست که ارده آمیدی به آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. اتحادیه صادرکنندگان استان دهوک، اعلام کرده که در شش ماه گذشته ٦٠٠ تن ارده از آن استان صادر شده است.

وارشین مایی، گفت که این جشنواره به توصیه پرزیدنت مسعود بارزانی برگزار شده است "ایشان در جریان سفر خود به اینجا و دیدار با مردم منطقه، توصیه کردند که توجه بیشتری به محصولات بومی بشود."

او با بیان اینکه در آمیدی "بهترین انار کوردستان" تولید می‌شود، گفت:"می‌خواهیم از طریق برگزاری این جشنواره، برای محصولات بومی، چه در داخل و چه در خارج، بیشتر بازاریابی کنیم."

در آمیدی، هم آسیاب‌های آبی و هم آسیاب‌‌های برقی، ارده تولید می‌کنند، اما تولید ارده در آسیاب‌های آبی به زمان بیشتری نیاز دارد.

شهر آمیدی بر بالای یک کوه ساخته شده و قدمت آن به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

آمیدی در استان دهوک واقع شده و ٩٠ کیلومتر با مرکز استان، فاصله دارد.

ب.ن