فرانسه خواستار تمدید آتش بس بین حماس و اسرائیل شد

"تا زمان آزادی همه گروگان‌ها"
گروگان‌های آزاد شده توسط حماس از پنجره اتوبوسی که آنها را به پایگاه ارتش در جنوب اسرائیل منتقل می‌کند، ٢٦ نوامبر ٢٠٢٣ – عکس: خبرگزاری فرانسه
گروگان‌های آزاد شده توسط حماس از پنجره اتوبوسی که آنها را به پایگاه ارتش در جنوب اسرائیل منتقل می‌کند، ٢٦ نوامبر ٢٠٢٣ – عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – مقام فرانسوی خواستار تمدید آتش بس در جنگ غزه شد، در حالیکه اسرائیل تاکید کرده است که پس از پایان آتش بس، به جنگ برای نابودی حماس، ادامه خواهد داد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، امروز یکشنبه ٢٦ نوامبر اعلام کرد که كشورش امیدوار است آتش بس چهار روزه در جنگ اسرائیل و حماس، تا زمانی که طرف فلسطینی همه گروگان‌ها را آزاد کند، ادامه یابد.

حماس، امروز یکشنبه سومین گروه از گروگان‌ها را در ازای اسرای فلسطینی و در چارچوب آتش بسی که از روز جمعه پس از تقریبا هفت هفته درگیری آغاز شد، آزاد کرد.

اما اسرائیل تاکید کرده است که پس از پایان آتش بس، به جنگ برای نابودی حماس، ادامه خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از جمله کسانی است که خواهان تمدید آتش‌ بس شده‌اند.

این در حالی است که حماس بیشتر گروگان‌ها آزاد نکرده و غزه پس از هفته‌ها بمباران و محاصره اسرائیل، از یک بحران انسانی وخیم، رنج می‌برد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، به شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام گفت:"ما خواستار آزادی گروگان‌های خود و همه گروگان‌ها هستیم. این خوب، مفید و ضروری است که آتش بس تمدید شود."

هنوز هیچ گروگان فرانسوی آزاد نشده، اما کولونا گفت که به آزادی آنها امیدوار است.

او گفت: "فهرست‌هایی در جریان مذاکرات از طریق قطر تهیه شده‌اند... اما، حماس به انتخاب خود گروگان‌ها را آزاد می‌کند."

مقامات اسرائیلی می‌گویند که شبه‌نظامیان حماس در ٧ اکتبر حدود ٢٤٠ نفر را به گروگان گرفته‌ و حدود ١٢٠٠ نفر را که اکثرا غیرنظامی بود‌ه‌، کشته‌اند.

به گفته مقامات حماس در غزه، واکنش نظامی ویرانگر اسرائیل، منجر به کشته شدن حدود ١٥ هزار نفر در غزه شده است، که عمدتا غیرنظامی و کودک هستند.

یک منبع نزدیک به حماس، اعلام کرده که آن جنبش اسلام‌گرا مایل است آتش بس کنونی را تا چهار روز دیگر تمدید کند.

خبرگزاری فرانسه/ ب.ن