ناوگروه ضربتی آمریکا از تنگه‌ی هرمز گذشت و وارد خلیج‌فارس شد

بە گزارش سنتگام این ناو برای برقراری امنیت کشتی‌رانی وارد خلیج‌فارس شده است

اربیل (کوردستان ۲۴)– ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، اعلام کرد ناوگروه ضربتی آیزنهاور که دریای سرخ مستقر بود، روز یکشنبه پنجم آذر با عبور از تنگه‌ی هرمز، وارد آب‌های خلیج‌فارس شد تا از مأموریت‌های سنتکام در منطقه پشتیبانی کند.

ستاد فرماندهی ایلات متحده در بیانیه‌ی خود "خلیج‌فارس" را با عنوان "خلیج عرب" نام برده است.

بر اساس بیانیه‌ی حساب کاربری سنتکام در شبکه‌ی اجتماعی «ایکس»، این ناوگروه ضمن حمایت از الزامات سنتکام در سراسر منطقه، آزادی ناوبری را در آبراه‌های بین‌المللی کلیدی ازجمله در خلیج‌فارس و دریای عمان تضمین خواهد کرد.

بیست‌وهشتم آبان گروه حوثی‌های یمن که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، یک «کشتی بریتانیایی» را ربودند و آن را به بندر حدیده یمن منتقل کردند.

یک مقام دفاعی آمریکایی هم ۴ آذرماه گفت که یک کشتی باربری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در اقیانوس هند موردحمله پهپادی ایران قرار گرفته است. به گفته او، این پهپاد منفجر شد و به کشتی آسیب وارد کرد اما هیچ یک از خدمه آن مجروح نشدند.

ناوگروه ضربتی آیزنهاور متشکل از ناو هواپیمابر آیزنهاور، رزم‌ناو «دریای فیلیپین» با موشک‌های هدایت‌شونده، ناوشکن میسون با موشک‌های هدایت‌شونده، ناوشکن «گریولی»، ناوشکن «درسون»، همراه با سه اسکادران هوایی و تیم فرماندهی جنگ اطلاعاتی است.

این ناوگروه ۱۴ آبان‌ماه با هدف تضمین تعهد ایالات‌متحده به امنیت منطقه و شرکای خود و در پاسخ به حملات متعدد توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی، پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر وارد خاورمیانه شد.

بیش‌تر:

ناو آمریکایی کشتی توقیف‌شده مرتبط با اسرائیل را از دست حوثی‌ها نجات داد