مسرور بارزانی: به امید حل اساسی مشکلات میان اربیل و بغداد هستیم

کارخانه‌ی فولاد وان استیل با سخنان مسرور بارزانی گشایش یافت

اربیل(کوردستان۲۴)- مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان در مراسم افتتاحیه‌ی کارخانه‌ی فولاد "وان‌استیل" در اربیل گفت: امیدواریم اوضاع در کوردستان، عراق و منطقه آرام و باثبات باشد و مشکلات میان اقلیم کوردستان دولت فدرال به شیوه‌ی اساسی حل بشوند تا ما هم به فعالیت خود در جهات آبادانی و ایجاد زیرساخت اقتصادی اقلیم کوردستان ادامه بدهیم.

نخست‌وزیر اقلیم کوردستان در ابتدای سخنان خود با قدردانی از شرکت گلیا به خاطر تأسیس و راه‌اندازی کارخانه‌ی فولاد وان استیل با پیشرفته‌ترین فن‌آوری و مطابق استانداردهای جهانی، گفت که " افتتاح این کارخانه نقش مهمی در ارتقای بخش صنعتی کوردستان و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای جوانان کوردستان خواهد داشت."

نخست‌وزیر تصریح کرد که " در چند سال گذشته دولت اقلیم کوردستان با همکاری بخش خصوصی پروژه‌ها و برنامه‌های مهمی برای تمرکز بر بخش صنعتی به‌ویژه درزمینه‌های غذایی، پتروشیمی و صنایع معدنی داشته است. افتتاح  این کارخانه نتیجه‌ی بخشی از این تلاش است.

مسرور بارزانی، ضمن ابراز امیدواری به ادامه‌ی برقراری آرامش و ثبات در منطقه و حل مشکلات اقلیم کوردستان و دولت فدرال و در جهت ادامه‌ی بازسازی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی اقلیم کوردستان گفت: "کوردستان و به‌طورکلی عراق به دلیل جنگ‌های پی‌درپی و سوء مدیریت قدرت در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و مردم آن در بی‌ثباتی، اضطراب، فقر و ویرانی به سر می‌برند و امروز زمان آن است که از اشتباهات گذشته درس بگیریم و به یکدیگر کمک کنیم و از یکدیگر حمایت کنیم. شهروندان ما و بازسازی کشورمان که نیازمند سال‌ها کار مستمر است تا به سطح کشورهای توسعه‌یافته برسد، این امر جز از طریق صلح و ثبات و راه‌حل اساسی برای مشکلات محقق نمی‌شود.

نخست‌وزیر در مورد ادامه‌ی تلاش‌ها برای حل مشکلات بین اقلیم کوردستان دولت فدرال گفت که " به اطلاع شما می‌رسانم که هیئت ما برای حل برخی از مسائل باقی‌مانده با دولت فدرال در بغداد است تا راه‌حل‌های مناسب به‌ویژه در مورد  بودجه و حقوق مردم اقلیم کوردستان را بیابد به نتیجه‌ای مثبت برسیم. هیئت ما دیروز گفتگو‌های خوبی داشته‌اند و امروز هم برای تأمین بودجه به‌طور اساسی گفتگو خواهند کرد تا مردم کوردستان بیش از این باج این اشتباهات را ندهند که به روشی غیرمتعارف با حقوق‌بگیران کوردستان رفتار شد است که باید این موضوع هم حل بشود. از سوی دیگر برای موضوع استخراج و صادرات نفت هم به تهیه‌ی قانون فدرالی جدیدی نیاز داریم که این هم دستاوردی نه تنها برای اقلیم کوردستان بلکه برای سراسر عراق است.

کارخانه‌ی تولید فولاد "وان استیل"  روز سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ با حضور نخست‌وزیر، مسئولان، سرمایه‌گذاران در اربیل افتتاح.

وان استیل طیف گسترده‌ای از اندازه‌های فولادی را از ۸ میلی‌متر تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌کند تا نیازهای مختلف ساختمانی را در اقلیم کوردستان برآورده کند.

این شرکت با ظرفیت تولید سالانه بیش از هفت‌صد هزار تن فولاد، نیازهای پروژه‌های مختلف ساختمانی را با بالاترین استانداردهای برآورده می‌کند.

وان استیل متعهد به تولید صفحات فلزی با کیفیت بالا است که برای آنها از آخرین فناوری‌ها مانند کوره‌های قوس الکتریکی و ماشین‌کاری استفاده می‌کند. صفحات و بلوک‌های فلزی به‌دقت مهندسی شده‌اند تا استانداردهای دقیق تعیین‌شده توسط سازمان مرکزی استانداردسازی و کنترل کیفیت عراق را رعایت کنند و در ابعاد ۱۵×۱۵ سانتی‌متر و ۲۰×۲۰ سانتی‌متر در دسترس هستند. ون استیل همچنین با افتتاح ۷۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.

ساخت کارخانه فولاد وان‌استیل در سال ۲۰۲۱ در زمینی به مساحت ٣٠٠و ٣٥ هزار مترمربع و با هزینه‌ی ۳۱۴ میلیون دلار آغاز شده که طبق استانداردهای انجمن جهانی تولید آهن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای  بیش از ۵۵۰۰ ایجاد کرده است.