احمد الفولاسی: حضور مسرور بارزانی اهمیت و اعتبار بیشتری به کاپ٢٨ می‌دهد

"اقلیم کوردستان و عراق بازیگران اصلی در بخش انرژی هستند"
احمد الفولاسی، وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی
احمد الفولاسی، وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر اماراتی تاکید کرد که اقلیم کوردستان و عراق در بخش انرژی بازیگران اصلی هستند و حضور نخست وزیر اقلیم در کاپ٢٨ اهمیت و اعتبار بیشتری به آن کنفرانس می‌دهد.

احمد الفولاسی، وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی، پس از استقبال از مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، در بدو ورود به آن کشور برای شرکت در کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل متحد - کاپ ٢٨، به گزارشگر اعزامی کوردستان٢٤ گفت:" اقلیم کوردستان و عراق در بخش انرژی بازیگران اصلی هستند، به همین دلیل حضور نخست وزیر اقلیم در کنفرانس اهمیت و اعتبار بیشتری به آن می‌دهد."

وی افزود که اطمینان دارند کنفرانس در خصوص تامین انرژی تجدید پذیر و انتقال انرژی از راه‌های مناسب و جدید، نتایج مطلوبی خواهد داشت.

نخست وزیر اقلیم کوردستان، روز پنجشنبه ٣٠ نوامبر به دعوت رسمی رئیس امارات برای حضور در کاپ٢٨ وارد آن کشور شد.

آ‌قای بارزانی با ورود به امارات، در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس، پیامی منتشر کرد و ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در کنفرانس و دیدارها شرکت می‌کند، نوشت:" به فراموشی سپردن خطرات تغییرات آب و هوایی، گزینه به شمار نمی‌آید و باید به عنوان یک ملت و بخشی از منطقه، نقش فعال ایفا کنیم."

کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل، برای اولین بار در سال ١٩٩٥ در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد.

هر سال در این کنفرانس راهكارهای رویارویی با پیامدهای تغییرات آب و هوایی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و کاهش دمای زمین بررسی می‌شوند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، روز سه‌شنبه ٢١ نوامبر در چهارمین مجمع صلح و امنیت خاورمیانه در سخنانی درباره رویارویی با پیامدهای تغییرات آب و هوایی در اقلیم کوردستان و عراق، گفت:" برای ذخیره آب و استفاده بهینه از آن، مدیریت منابع آب یکی از اولویت‌های ما است که روی آن کار می‌کنیم، ما در اقلیم کوردستان گاز را به برق تبدیل کرده‌ایم و برای کنترل آن اقدام کرده‌ایم. این مسئولیت همه جانبه جامعه جهانی است. کمبود آب مهاجرت جوامع را به دنبال داشته است، باید اقدام شود و ببینیم چگونه می‌توان منشا مشکلات را پیدا و آنها را حل کرد. ما در شرایطی هستیم که حادثه در حال رخ دادن است و داریم آن را می‌بینیم، موضوع بسیار جدی است، جهان باید دست به دست هم بدهند تا این موضوع را با هم حل کنیم."

برگزارکنندگان کاپ٢٨ اعلام کرده‌اند که انتظار دارند تا روز پایانی کنفرانس/١٢ دسامبر، حدود ١٨٠ تن از رهبران جهان در آن شرکت کنند.

ب.ن