مسرور بارزانی: باید از جنگ درس آموخت و پیش از وقوع رویارویی نظامی اختلافات را حل کرد

"هیچکس با گرسنه‌سازی دیگری به آرزوهایش نمی‌رسد"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر اقلیم کوردستان، تاکید کرد که هیچکس با گرسنه‌سازی دیگری به آرزوهایش نمی‌رسد و باید از جنگ درس آموخت و پیش از وقوع رویارویی نظامی، اختلافات را حل کرد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، روز پنجشنبه ٧ دسامبر، به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی از سفرا، سرکنسول‌ها و فرستادگان و دیپلمات‌های خارجی در عراق و اقلیم کوردستان، استقبال کرد.

نخست وزیر، در این دیدار تنش‌های کنونی در خاورمیانه، مواضع اقلیم کوردستان در قبال رویدادها، تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل بین اربیل و بغداد و پیامدهای تغییرات آب و هوایی را بررسی کرد.

نخست وزیر، سال جاری را سالی سخت توصیف کرد و گفت:" با چالش‌های امنیتی و زیست‌محیطی مواجه بودیم. جنگ و درگیری‌‌های پس از ٧ اکتبر ویرانگر بودند. ما نگرانی خود را از جانباختن مردم غیرنظامی و بی‌گناه ابراز داشتیم. هنوز نگران هستیم از اینکه می‌بینیم جانباختن مردم غیرنظامی ادامه دارد، و گسترش اختلافات در منطقه مایه نگرانی است. امیدواریم راه حلی مسالمت آمیز برای این مسئله پیدا شود. همچنان باور داریم که جنگ هرگز راه حل طولانی مدت برای هیچ مسئله‌ای نیست. هیچ جنگی برنده واقعی ندارد و فقط برای طرف‌های درگیر خسارت به بار می‌آورد."

آقای بارزانی، تاکید کرد:" باید از این جنگ درسی بیاموزیم و آن اینکه می‌توان پیش از وقوع رویارویی نظامی، اختلافات را حل کرد. ما اینجا هم در چنین شرایطی قرار داریم. امیدوارم بتوانیم برای همه مسائل معوق مانده راه حل پیدا کنیم، پیش از آنکه ناچار به تصمیم‌گیری‌های سخت شویم. ما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم که راه حل صلح‌آمیز و طولانی‌مدت برای مشکلات پیدا کنیم."

ایشان افزود:"سال جاری از لحاظ مسائل زیست محیطی، یک سال سخت بود. با تغییرات آب و هوایی و مسائلی مواجه شدیم که در جهان مشاهده می‌کنیم. چند روز پیش در امارات بودم و در کاپ٢٨ شرکت کردم. مقالات و سخنان زیبا درباره حل این مسئله مطرح شدند. چند روز پیش نظر شخصی را مطالعه کردم، می‌گوید: جای تعجب نیست؟ ما تریلیونها دلار هزینه کنیم تا در فضا روی سیاره‌ای دیگر محل سکونت پیدا کنیم، اما سیاره‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم، نابود می‌کنیم! امیدوارم که بتوانیم با هم را‌ه حلی واقعی برای مسائل پیدا کنیم. باید به آن پایان دهیم. همه در سطح خود مسئولیت‌های مختلف بر عهده دارند. ما امیدواریم به عنوان یکی از جهات، دست‌کم بتوانیم این بخش از سیاره زمین را نجات دهیم."

همچنین، مو‌ضوع امنیت و چالش‌های مربوطه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد:" درباره شرایط امنیتی و چالش‌های دیگری که با آن مواجه شده‌ایم، این تفکری نادرست است که انسان با کشتن دیگری به آسودگی می‌رسد، یا با گرسنه کردن دیگری به آرزوهایش می‌رسد. امیدوارم همه با هم باشیم و در کنار هم به طور مسالمت‌آمیز زندگی کنیم. ما اینجا در کوردستان تلاش کرده‌ایم برای همه شرایط زندگی مهیا کنیم. مردم با افکار مختلف از ملت‌ها و ادیان مختلف اینجا زندگی می‌کنند. بسیار مایه افتخار است که کوردستان به سرزمین ثبات و همزیستی تبدیل شده است."

نخست وزیر اقلیم با اشاره به مسائل بین اربیل و بغداد، گفت:" تلاش می‌کنیم مسائل را با بغداد حل کنیم. جلساتی داشته‌ایم و چند بار با نخست وزیر عراق در بغداد دیدار کرده‌ام. برای یافتن راه حل برخی از مسائل به ویژه در خصوص بودجه در تلاش هستیم. چند ماهی می‌شود که مردم دچار مشکل شده‌اند. امیدوارم این مشکل در سال آینده حل شود. ما برای رویارویی با همه مشکلات امنیتی منطقه تلاش می‌کنیم. از همه شما که در جنگ علیه افراطگرایی و داعش همکار و حامی ما بودید سپاسگزاریم. برای اینکه از ظهور دوباره افراطگرایی و بازگشت گروه‌هایی چون داعش جلوگیری کنیم به پیشرفت دموکراسی، عدالت و برابری نیاز داریم. اینجا از همه شما می‌خواهم که همکاری کنید تا در سال ٢٠٢٤ یک سال خوب داشته باشیم.

آقای بارزانی در پایان سخنان خود، بار دیگر فرا رسیدن کریسمس و سال نو میلادی را به همه تبریک ‌گفت.

ب.ن