واکنش ایران به رد درخواست تجدیدنظر در حکم حمید نوری از سوی دادگاه سوئد

"برای آزادی وی همه راه‌های قانونی را در پیش می‌گیریم"
طرحی از حمید نوری و توماس سودرکویست، وکیل او در جریان محاکمه در دادگاه سوئد – از خبرگزاری فرانسه
طرحی از حمید نوری و توماس سودرکویست، وکیل او در جریان محاکمه در دادگاه سوئد – از خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤)- پس از آنکه دادگاه سوئد، درخواست تجدید نظر در حکم حبس ابد برای مقام ایرانی را رد کرد، سخنگوی دولت ایران، تاکید کرد که برای آزادی وی همه راه‌های قانونی را در پیش می‌گیرند.

ایران، امروز چهارشنبه ٢٠ دسامبر، رد درخواست تجدیدنظر در حکم حمید نوری، مقام سابق زندانی آن کشور از سوی دادگاه سوئد را "غیرقابل قبول" خواند.

دادگاه تجدیدنظر سوئد، روز سه‌شنبه ١٩ دسامبر، حکم حبس ابد برای نوری را به جرم دست داشتن در اعدام‌های دسته جمعی در سال ١٩٨٨ در ایران، تائید کرد.

مقام ٦٢ ساله ایرانی در ژوئیه سال گذشته "به جرم نقض فاحش قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قتل" از سوی دادگاه سوئد به حبس ابد محکوم شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد:" مایه تاسف است که دادگاه سوئد بدون در نظر گرفتن معیارهای یک دادرسی عادلانه، تصمیم به صدور چنین حکم مخربی گرفت."

او تصمیم دادگاه را محکوم کرد و آن را "اساسا غیرقابل قبول" خواند و گفت که ایران برای آزادی نوری "همه راه‌های قانونی که در اختیار دارد" را در پیش می‌گیرد.گیردگیر

نوری، در نوامبر ٢٠١٩ پس از شکایت مخالفان ایران در سوئد، در فرودگاه استکهلم توسط پلیس دستگیر شد.

پرونده او مربوط به کشتن دست‌کم پنج هزار زندانی در ایران است که گفته می‌شود در انتقام از حملات سازمان مجاهدین خلق ایران، حزب مخالف جمهوری اسلامی، انجام شده که در دهه ٨٠ میلادی و در جریان جنگ ایران و عراق، صورت گرفت.

نوری در آن زمان در یکی از زندان‌های نزدیک تهران، دستیار دادستان بوده، اما اظهار داشته که او در آن دوره در مرخصی بوده است.

دادگاه سوئد، بر اساس اصل حقوقی صلاحیت قضایی جهانی، حمید نوری را محاکمه کرده است. این اصل به سوئد اجازه می‌دهد بدون توجه به محل وقوع جرم، به پرونده‌ای رسیدگی و در مورد آن حکم صادر کند.

نگرانی‌هایی وجود دارند که این پرونده بر سرنوشت زندانیان سوئدی در ایران، تاثیر بگذارد. از جمله یوهان فلودروس، دیپلمات اتحادیه اروپا که بیش از ٦٠٠ روز است در بازداشت به سر می‌برد.

یوهان ٣٣ ساله از سوی ایران به "فساد فی الارض" متهم شده است. او در آوریل ٢٠٢٢ در هنگام بازگشت به کشور خود و در حالی که محاکمه نوری در جریان بود، در فرودگاه تهران بازداشت شد.

همچنین احمدرضا جلالی، شهروند سوئدی – ایرانی که دارای تابعیت دوگانه است، پس از بازداشت در سال ٢٠١٦ از سوی دادگاه ایران به اتهام جاسوسی، به اعدام محکوم شد.

رسانه‌های سوئدی در مورد امکان مبادله زندانیان بین سوئد و ایران گمانه‌زنی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن