نزار حیدر: آمریکا می‌تواند با اتکا به قوانین بین‌المللی از پایگاه‌ها و مراکز خود در عراق حفاظت کند

"در صورت تداوم تنش‌ها، اوضاع آشفته شود"
نزار حیدر، مدیر مرکز رسانه‌ای عراق در واشنگتن
نزار حیدر، مدیر مرکز رسانه‌ای عراق در واشنگتن

اربیل (کوردستان٢٤)- مدیر مرکز رسانه‌ای عراق در واشنگتن، می‌گوید که اگر دولت عراق در عمل به تعهدات خود برای حفاظت از منافع آمریکا در این کشور شکست بخورد، آمریکا خود راهکار جدی در پیش می‌گیرد.

نزار حیدر، مدیر مرکز رسانه‌ای عراق در واشنگتن، روز چهارشنبه ٣ ژانویه در مصاحبه با کوردستان٢٤ حملات گروه‌های شبه‌نظامی در عراق را مورد توجه قرار داد و گفت که وظیفه دولت عراق است از پایگاه‌ها و مراکز نیروهای خارجی در سراسر عراق حفاظت کند.

وی افزود که در رابطه با این موضوع دو راه در پیش است یا دولت عراق جلوی حملات را بگیرد یا آمریکا با اتکا به قوانین بین‌المللی از پایگاه‌ها و مراکز خود حفاظت کند.

همچنین تاکید کرد که اگر دولت السودانی در عمل به تعهدات خود برای حفاظت از منافع آمریکا در عراق شکست بخورد، آمریکا خود راهکار جدی در پیش می‌گیرد.

و نیز پیشبینی کرد که در صورت تداوم تنش‌ها، اوضاع آشفته شود و آمریکا هر گزینه‌ای را که بخواهد در پیش گیرد و در نتیجه هرج و مرج بزرگی ایجاد شود. "اما آمریکا در شرایط کنونی قصد به چالش کشیدن دولت السودانی را ندارد."

پس از هفت اکتبر ٢٠٢٣ و آغاز جنگ غزه، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه که به "جبهه مقاومت اسلامی در عراق" شناخته شده‌اند. مسئولیت ١٤ حمله به فرودگاه بین‌المللی اربیل و ١٢ حمله به فرودگاه نظامی حریر را به عهده گرفته‌اند.

ساعت ١١:٤٥ شنبه شب ٣٠ دسامبر ٢٠٢٣، دو پهپاد انفجاری به مقر نیروی پیشمرگ کوردستان در منطقه پیرمام اربیل، حمله کردند. حمله تلفات جانی به دنبال نداشت.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، ضمن محكوم کردن شدید حمله، از نخست وزیر عراق خواست برای مجازات گروه‌های شبه‌نظامی و کنترل مناطقی که منشاء حملات هستند، اقدام کند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، اعلام کرد که نهادهای امنیتی را برای تحقیق درباره حمله به مقر نیروی پیشمرگ مامور کرده و در رابطه با آن یک کمیته ویژه تشکیل داده است.

ب.ن