جان بولتون در گفتگو با کوردستان۲۴: حاکمیت اقلیم کوردستان تحت تهدید است

"تاکنون پاسخ آمریکا به گروه‌های مسلح به‌منظور دفاع و حفاظت از نیروهای پیشمرگه نیست"
جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا
جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا

اربیل (کوردستان ۲۴)– جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، می‌گوید همه‌ی تنش‌ها در خاورمیانه به "آیت‌الله‌ها" مربوط می‌شود و سیاست ایران تا مدت زیادی معلوم نبود. اما پس از حملات حماس به اسرائیل در ٧ اکتبر، سیاست ایران در منطقه به کلی فاش شد و اکنون این اهداف در عراق، سوریه و دیگر مناطق از سوی ایران دنبال می‌شود.

جان بولتون هنگام شرکت در برنامه‌ی اتاق خبر تلویزیون کوردستان۲۴ گفت: ایران در پشت بخشی از تنش‌های خاورمیانه قرار دارد و این موضوع به عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی مربوط می‌شود.

وی گفت که دولت بایدن تمایلی به هشدار دادن به "آیت‌الله‌ها" برای توقف حملات گروه‌های مسلح به واحدهای نظامی آمریکا در اقلیم کوردستان و عراق ندارد و تاکنون پاسخ آمریکا به گروه‌های مسلح مستقیماً به‌منظور دفاع و حفاظت از نیروهای پیشمرگه نیست.

مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا تأکید کرد: واکنش آمریکا و متحدانش به گروه‌های مسلح ضعیف بوده و موضع آمریکا برای جلوگیری از برنامه‌ها و اهداف آیت‌الله‌ها کافی نیست.

بولتون گفت که دولت عراق باید تحت‌فشار بیشتری از سوی ایالات‌متحده و متحدانش قرار گیرد و نباید این کشور به گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران واگذار شود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا خاطرنشان کرد: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و نتوان گروه‌های مسلح را کنترل کرد، اوضاع عراق پیچیده‌تر می‌شود و این  برای اقلیم کوردستان هم خطرناک است. کنترل ایران در عراق گسترش می‌یابد و حاکمیت اقلیم کوردستان را تهدید می‌کند.

ساعت ۲۳:۴۵ شنبه‌شب ٩ دی‌ماه ۱۴۰۲، دو پهپاد بمب‌گذاری‌شده به‌سوی یک پایگاه نیروهای پیشمرگه‌ی کوردستان در حومه‌ی پیرمام اربیل پرتاب شد. دولت اقلیم کوردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله تلفات جانی نداشته، اما خسارت مادی برجای گذاشته است.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کوردستان در پی آن حمله، در بیانیه‌ای گفت: "ما نگرانی عمیق خود را نسبت به حمله‌ی تروریستی شب گذشته به پایگاه نیروهای پیشمرگه در شمال شرق اربیل ابراز می‌کنیم. من حمله نیروهای غیرقانونی و همدستان آنها را به‌شدت محکوم می‌کنم."

مسرور بارزانی از محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق خواست تا اقدامات لازم را برای توقف این حملات، مجازات گروه‌ها و کنترل مناطق مورداستفاده برای انجام دادن حملات انجام دهد.

در همین حال، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به آژانس‌های امنیتی دستور داده است تا "تحقیقات همه‌جانبه" را در مورد "حمله‌ی جنایت‌کارانه" به نیروهای پیشمرگه در استان اربیل انجام دهند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به سازمان‌های امنیتی عراق دستور داده است تا با دولت اقلیم کوردستان برای بررسی این حمله هماهنگی کنند. السودانی این حمله را "حمله به حاکمیت عراق" خواند و گفت که این حمله "تلاشی برای تضعیف امنیت و ثبات" در داخل عراق است.