شرکت کشتیرانی مرسک: مسیر تردد کشتی‌هایمان را از دریای سرخ تغییر می‌دهیم

"با تشدید حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری"
کشتی تجاری مرسک
کشتی تجاری مرسک

اربیل (کوردستان٢٤)-  یک شرکت بزرگ کشتیرانی اعلام کرد که به علت تشدید حملات حوثی‌های یمن، مسیر تردد کشتی‌هایش را از دریای سرخ، تغییر می‌دهد.

شرکت کشتیرانی مرسک، امروز جمعه ٥ ژانویه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تشدید حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری، در "آینده قابل پیش بینی" مسیر تردد خود را از دریای سرخ به کانال سوئز تغییر می‌دهند.

این شرکت دانمارکی، وضعیت را "بسیار بی ثبات" توصیف و خاطرنشان کرد که خطر امنیتی "به طور قابل توجهی در سطح بالایی قرار دارد" و "بنابراین تصمیم گرفته‌ایم که مسیر تمام کشتی‌های خود را از دریای سرخ/خلیج عدن به سمت کانال سوئز تغییر دهیم."

شرکت کشتیرانی مرسک، پیش از این تردد کشتی‌هایش از دریای سرخ را متوقف کرده است.

از ١٨ نوامبر ٢٠٢٣ تاکنون ٢٥ کشتی تجاری فعال در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن از جمله کشتی‌های مرسک، مورد حمله شورشیان حوثی قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش اتاق بین‌المللی کشتیرانی (ICS)، ١٢ درصد تجارت جهانی از طریق دریای سرخ انجام می‌شود، دریای سرخ یک آبراه مهم است که مدیترانه را به اقیانوس هند و اروپا را به آسیا متصل می‌کند.

در اواسط ماه دسامبر ٢٠٢٣، شرکت مرسک و دیگر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، به علت حملات شورشیان حوثی، تردد کشتی‌های خود را از دریای سرخ متوقف کردند.

حوثی‌ها، بارها کشتی‌های تجاری را در مسیر کشتیرانی دریای سرخ، آماج حملات کرده‌اند. آنها می‌گویند که حملات را در راستای همبستگی با گروه شبه‌نظامی حماس در جنگ غزه انجام می‌دهند. جنگی که با حملات حماس در ٧ اکتبر ٢٠٢٣ علیه اسرائیل آغاز شد و حدود مدت سه ماه است که با واکنش بی وقفه ارتش اسرائیل ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن