رئیس جمهور عراق: پیامدهای تصمیمات رژیم بعث در کرکوک رفع شوند

"با هدف ایجاد تغییرات جمعیتی صادر شده‌اند"
نشست رئیس جمهور عراق با وزیران دادگستری، محیط زیست و عضو ارشد ستاد اصل ١٤٠
نشست رئیس جمهور عراق با وزیران دادگستری، محیط زیست و عضو ارشد ستاد اصل ١٤٠

اربیل (کوردستان٢٤)- رئیس جمهور عراق، خواستار رفع پیامدهای تصمیمات ناعادلانه شورای فرماندهی انقلابی منحله رژیم بعث در کرکوک شد که با هدف ایجاد تغییرات جمعیتی صادر شده‌اند.

وبسایت ریاست جمهوری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز یکشنبه ٧ ژانویه، عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور، از وزیر دادگستری، وزیر محیط زیست و عضو ارشد ستاد عالی اجرای اصل (١٤٠) قانون اساسی عراق، استقبال کرده است.

بر پایه بیانیه در این دیدار، اوضاع امنیتی و سیاسی عراق، استان کرکوک، مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد و روابط دولت فدرال و اقلیم کوردستان، بررسی شده‌اند و رئیس جمهور بر حفظ امنیت و ثبات و تلاش برای ارتقای سطح زندگی شهروندان و تقویت وحدت ملی و تحقق عدالت اجتماعی، تاکید کرده است.

همچنین بر لزوم پیگیری اجرای تصمیمات ستاد عالی اجرای اصل (١٤٠) برای حل مسائل مربوط به مناطق مورد مناقشه از طریق همکاری با نهادهای دولتی تاکید کرده است. "به گونه‌ای که حقوق شهروندان و جوامع در کرکوک را تضمین شوند."

و نیز بر اهمیت یافتن راه حل برای مسائل معوق مانده در کرکوک و مناطق مورد مناقشه از طریق قانون، گفتگو و درک متقابل در پرتو اجماع سیاسی بین نیروهای سیاسی، تاکید کرده است.

در بیانیه آمده است که در این نشست، درباره نتایج انتخابات شوراهای استانی کرکوک و حضور فعال شهروندان در آن، تبادل نظر شده و رئیس جمهور بر تسریع در تشکیل مدیریت محلی در استان کرکوک تاکید کرده است. " تا به وظایف خود عمل کند و مشکلات استان و مناطق مورد مناقشه را به گونه‌ای حل و فصل کند که حقوق پایمال شده ادا شوند، خسارت وارده به آسیب دیدگان جبران شوند و پیامدهای تصمیمات ناعادلانه شورای فرماندهی انقلابی منحله که با هدف ایجاد تغییرات جمعیتی صادر شده‌اند، رفع شوند."

ب.ن